Tegoroczna Międzynarodowa Konferencja Borówkowa dała jasną informację dla branży. Rynek borówki cały czas się rozwija. Zapotrzebowanie na owoce jest wysokie, a szansą na jeszcze lepszą sprzedaż jest segmentacja rynku i wprowadzenie do oferty nowych kategorii produktów. Również rozwój eksportu na rynki pozaeuropejskie może sprzyjać uzyskiwaniu wyższych cen za owce borówki.

Międzynarodowa Konferencja Borówkowa 2025 po raz kolejny pokazała, że jest ważnym ogniwem borówkowej branży. Wydarzenie odbywające się 6 i 7 marca i zgromadziło przeszło 500 uczestników borówkowego rynku.

Kierunek premium?

Hasłem przewodnim tegorocznej XIII Międzynarodowej Konferencji Borówkowej organizowanej przez firmę Hortus Media, było „Premium czy Standard”. Temat ten był szerzej omawiany podczas debaty, ale również przewijał się w trakcie pozostałych wykładów. Mówił na ten temat m.in. Marcin Wereszczuk z firmy Fall Creek w trakcie swojego wykładu. Podkreślał dążenie kupców, ale też konsumentów w kierunku owoców w klasie Premium. Premiumizacja to strategia wzrostu. Dzięki lepszej jakości możemy przekonać konsumentów by za dany towar zapłacili więcej – mówił ekspert z Fall Crek. Lepsza jakość może uwidaczniać się w samych właściwościach borówek jak ich wielkość, wygląd czy smak. Znaczącą rolę odgrywa również sposób opakowania i wyeksponowania borówek na sklepowej półce (shakery, produkty gotowe do spożycia).

Marcin Wereszczuk, Fall Creek

30% polskich borówek jest eksportowanych

W Polsce w ostatnich latach produkuje się corocznie 60-68 tys. ton borówek. Jak informował Tomasz Czerniak z GPO Polskie Jagody około 30% tego wolumenu przeznaczane jest na eksport. W 2023 roku największymi odbiorcami polskich borówek były Niemcy (9240 t), Wielka Brytania (4260 t) i Niderlandy (1190 t). Według danych PIORiN, najwięcej borówki do krajów spoza UE w latach 2022-2024 eksportowaliśmy między innymi do takich państw jak Ukraina, Serba, Białoruś, czy Mołdawia. Pozostali odbiorcy z poza Europy to Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska. Sprzedaż borówek na tamtejsze rynki jest bardzo atrakcyjnym kierunkiem. Wymaga odpowiedniego przygotowania owoców oraz zapewniania stabilnych warunków w trakcie transportu (zazwyczaj lotniczego). Jest to obecnie duże wyzwanie dla eksporterów.

Tomasz Czerniak, GPO Polskie Jagody

Dywersyfikacja sprzedaży borówek może być kluczowa

Potwierdzili to również uczestnicy debaty, którą prowadziła Dominika Kozarzewska, reprezentująca GPO Polskie Jagody. W obecnym czasie potrzebna jest nam dywersyfikacja rynków sprzedażowych – mówił Piotr Syguła z firmy Berry Trade. – Naszym celem za kilka lat jest takie rozłożenie sprzedaży by porównywalne ilości borówek dostarczać na rynek krajowy, do naszych europejskich odbiorców i krajów pozaeuropejskich. Z drugiej strony celowe jest działanie w kierunku różnicowania oferty dla klientów. Widzimy, że poziom standardu się podwyższa, ale rośnie też zapotrzebowanie na kategorię Premium. Jest coraz większa grupa klientów, którzy są w stanie zapłacić więcej za borówki lepszej jakości, oferujące im lepsze doznania smakowe lub gwarancję jakości. Rośnie znaczenie kategorii organic czy produktów lokalnych na niektórych rynkach – mówił Rick Hensgens reprezentujący firmę Frutania.

Uczestnicy debaty dotyczącej rynku borówki i możliwości eksportu

Automatyzacja pakowania borówki to też niższe koszty

Drugi dzień Konferencji Borówkowej związany był z praktycznymi prezentacjami w gospodarstwie rodzinnym Katarzyny i Jana Milewskich. Położone jest w Falbogach Wielkich gmina Załuski. W jego prowadzenie zaangażowany jest również syn – Piotr Milewski, który także prowadzi firmę Milbor PMC.

Spotkanie było zatem okazją do zobaczenia jak w praktyce funkcjonują systemy automatycznego sortowania i pakowania owoców. Piotr Milewski zademonstrował również po raz pierwszy, tak szerokiej widowni, nowy sorter MXM stworzony przez Milbor PMC. Ta maszyny jest bardzo kompaktowa i pozwala na uzyskać bardziej wyrównany produktu. Sporym oszczędnościom sprzyjają również automatyczne wagi podają ściśle określoną ilość borówek do opakowań jednostkowych. Unika się więc przeważania owoców.

Pokaz pakowania i sortowania borówki poprowadził Piotr Milewski

Dodatkowe dochody z plantacji


Kolejnym bardzo ciekawym puntem była prezentacja systemów agrowoltaiki od firmy Corab. Na plantacji w Falbogach Wielkich stanęła pokazowa konstrukcja z tym system.

Jak informowali przedstawiciele firmy Corab, takie rozwiązanie daje wiele benefitów. Połączenie nowoczesnej technologii związanych z fotowoltaiką i magazynowaniem energii z produkcją borówki, pozwala zwiększyć dochodowość tego biznesu – mówiła Barbara Michałowska w trakcie wystąpienia podczas 13. Międzynarodowej Konferencji Borówkowej.

Modelowy przykład wykorzystania agrowoltaiki na plantacji borówki – system Corab WS-A20

Cięcie borówki, dwie metody

W trakcie pokazów plenerowych prezentowano również sposoby ciecia krzewów borówki. To kluczowy zabieg sprzyjający utrzymaniu jakości owoców (kierunek premiumizacja). Równocześnie zapewnia odpowiedni balansu we wzroście roślin. Podkreślał to Marcin Wereszczuk z firmy Fall Creek.

Również Rob Derikx z Niderlandów, zaprezentował swoje podejście do cięcia krzewów borówki, podkreślając przy tym istotę optymalnego odżywienia roślin. Takie właśnie dobrze odżywione rośliny zapewniają stabilne plony i są bardziej odporne na niekorzystne czynniki uprawowe.

Rob Derikx, Niderlandy
Ciecie borówki z Marcinem Wereszczukiem

13 Międzynarodowa Konferencja Borówkowa dała wiele ciekawych spostrzeżeń dla uczestników borówkowego rynku. Pozytywny jest z pewnością trend spożywania coraz większych ilości borówki w wielu europejskich krajach. By jednak go utrzymać konieczne jest podążanie w kierunku coraz lepszej jakości owoców. Tak więc kierunek premiumizacji wydaje się jak najbardziej słusznych dla lepszej przyszłości borówkowych gospodarstw.  

Osoby, które nie mogły uczestniczyć w XIII Międzynarodowej Konfernecji Borówkowej, mogą zakupić książkę wydaną z okazji tego wydarzenia, gdzie znajduje się streszczenie zaprezentowanych w jej trakcie wykładów.

Archiwum Borówkowego Factory

Uzyskaj dostęp do materiałów z poprzednich edycji!










Poprzedni artykułPlantatorzy muszą współpracować. Uwaga nowe procedury dotyczące zatrudnienia
Następny artykułNowości dla jagodowych. Jagodnik 3/2025 już w sprzedaży!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj