Jagodowi Pasjonaci to marka stworzona przez firmę Agronom Berries. Już od 2 lat firma z Lubelszczyzny oferuje nie tylko owoce z własnej produkcji, ale także uzupełnia ofertę owocami jagodowymi z importu. Pozwala to realizować dostawy do sieci handlowych praktycznie przez cały rok.
Luka do zagospodarowania
Powód rozpoczęcia tego typu działań był dość prosty. Zauważyliśmy na rynku pewną lukę, związaną z brakiem kompleksowych dostawców owoców jagodowych do sieci handlowych. Dla takich odbiorców liczy się ciągłość dostaw i choć dysponowaliśmy już dość rozbudowaną strukturą własnych upraw, to było niewystarczające. Wykorzystując kontakty i znajomości w krajach południowej Europie gdzie dostarczamy dużo naszych sadzonek truskawek postanowiliśmy zając się sprzedażą owoców jagodowych do sieci handlowych przez cały roku – wyjaśnia Paweł Dąbrowski, właściciel gospodarstwa Agronom Berries. Gospodarstwo to w ostatnich latach wyspecjalizowało się w produkcji owoców jagodowych. Ogółem (maliny, truskawki, borówki, jagoda kamczacka) uprawiane są na powierzchni sięgającej już 200 ha. W przypadku niektórych asortymentów (malina, truskawki) produkcja jest realizowana w tunelach. Tych obiektów cały czas przybywa, również w odniesieniu do borówki.
Z Grecji, Peru, Hiszpanii i Maroka
Truskawki przede wszystkim z Grecji, borówki z Peru, maliny z Hiszpanii i Maroko. Owoce poza sezonem polskiej podaży sprowadzane są z różnych krajów. Bazując na już nabytym doświadczeniu firma stawia tylko na sprawdzonych dostawców. Jest to bardzo ważne i pomaga zachować wysoką jakość produktów dostarczanych do sieci handlowych. W przypadku niektórych naszych dostawców, zwłaszcza truskawek, wypracowaliśmy już własne standardy jakościowe, dzięki temu nasza współpraca układa się coraz lepiej. Muszę przyznać, że truskawki z Grecji są coraz lepszej jakości. Również transport jest tu o wiele szybszy, względem np. importu z Hiszpanii – podkreśla Krzysztof Sak z Agronom Berries.
Grudniowy szczyt sprzedaży
Właśnie teraz w grudniu trwa szczyt zaopatrzenia sieci w świeże owoce jagodowe. Okazuje się, że popyt na nie z roku na rok rośnie. Klienci nauczyli się już sięgać po owoce jagodowe przez praktycznie cały rok. Nic zatem dziwnego, że sieci handlowe chcą je mieć na swoich półkach przez 365 dni w roku. Nakłada się na to coraz większa stabilność cen po jakich można nabywać te owoce. Dobrym przykładem mogą być tu borówki, gdzie ceny przez cały rok są już na bardzo wyrównanym poziomie. Nawet obecnie borówki, które sprowadzamy z Peru są na poziomie cen akceptowalnym przez klientów sieci – komentuje Krzysztof Sak.
Przygotowanie owoców do sprzedaży
Duża część owoców, zwłaszcza truskawek i malin dostarczana jest już w gotowych opakowaniach. Przed wysyłką do finalnych odbiorców odbywa się jeszcze zawsze kontrola jakościowa towaru. W wielu sytuacjach konieczne jest jego przepakowanie. To ułatwiają linia do konfekcjonowania takich owoców jak truskawki, jak też linia sortująca do borówki z firmy BBC. Ta ostatni posiada sorter na miękkość, a dodatkowa kontrola odbywa się przy stole selekcyjnym. W ten sposób owoce można zapakować w taki sposób jakiego oczekują odbiorcy. Musimy się liczyć z koniecznością posiadania całej masy różnorodnych opakowań dla poszczególnych sieci handlowych. W przypadku borówki są to np. opakowania od 125 g, przez różnego typu shekery, czy zamykane wiaderka. Coraz więcej firm oczekuje również podwójnego oznaczania opakowań, tak by dodatkowa etykieta z kodem kreskowym znajdowała się na spodzie opakowania, co znacznie ułatwia obsługę przy sczytywaniu kodów kreskowych – mówi Pan Krzysztof.
Tak więc praca w Agronom Berries związana z obrotem owocami jagodowymi trwa przez cały rok. I choć za oknem coraz niższa temperatura w lubelskiej firmie jest cały czas kolorowo i jagodowo, i codziennie wyjeżdżają z niej dostawy owoców do sieci handlowych. To wszystko świadczyć może o tym, że popyt na owoce będzie cały czas wzrastał, a my jako producenci możemy mieć na to wpływ oferując owoce wysokiej jakości o dobrym smaku – mówi Paweł Dąbrowski.