Za nami III edycja Kongresu Ekspansywnych Eksporterów. 15 stycznia 2025 r. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie odbyło się wyjątkowe wydarzenie łączące przedsiębiorców z sektorem usług i instytucji publicznych wspierających rozwój międzynarodowego biznesu. Kongres organizowany jest od 3 lat przez PPH EWA-BIS oraz IFS – International Featured Standards. Projekt wspierają patroni honorowi – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marszałek Województwa Mazowieckiego oraz Stowarzyszenie Eksporterów Polskich i jego wieloletni Prezes Mieczysław Twaróg.
O koniczności wspierania polskich eksporterów i firm, które mogą zdobywać zagraniczne rynki zbytu, mówił Marek Marzec – właściciel Grupy EWA-BIS. Mamy dziś wyzwanie. Być wśród zwycięzców transformacji gospodarczej współczesnego świata. W naszym otoczeniu, w strefie atlantyckiej, w której mamy tak wiele doświadczeń, i w obszarze Indo-Pacyfiku. Dysponujemy w Polsce nowoczesną bazą produkcyjną. Mamy produkty spełniające wymagania tych rynków. Potrzebne jest wsparcie instytucji Państwa – wsparcie dwukierunkowe. Wzmocnienie procesu budowania świadomości roli internacjonalizacji i budowania pozycji polskich firm na świecie. Potrzebna jest kompleksowa strategia promocji Polski – mówił podsumowując tegoroczną edycje Kongresu Prezes Marek Marzec. Następnie eksportowe sukcesy sektora przedstawił Stefan Krajewski – Sekretarz Stanu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jakość produkcji żywności jako potencjał i wartość dodana, którą należy skomunikować
Prezes Dawtony Paweł Wielgomas zwrócił uwagą na to, że choć warunkiem sukcesu jest liderstwo kosztowe, potrzebne jest też bardziej holistyczne podejście i wsparcie rządowe w promocji narodowych kompetencji. Marka parasolowa „tego co polskie” pomogłaby w ekspansji wielu firm – ten głos wsparli inni mówcy i eksperci.

Jabłko jest oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie UE. To, że wynosi to je do rangi symbolu polskiej ofert handlowej, jest związane raczej ze słabością zaprezentowania naszej tożsamości, dorobku i ambicji. Potrzebne jest bardziej holistyczne podejście, nawet kiedy mówimy o wartości dodanej „od pola do stołu”. Widzą to wyjątkowo dobrze eksporterzy w sektorze ogrodnictwa. To firmy z kategorii MŚP. Na co dzień współpracujemy z resortem przy otwieraniu rynków eksportowych. Dzielimy się wiedzą w ramach branżowych organizacji, uczymy pokazywać przewagi producentów danego gatunku, grup gatunków. Często prezentujemy doświadczenia w promocyjnej integracji wszystkich producentów owoców i warzyw. Brakuje nam parasolowego wsparcia jakie dałaby marka Polski, strategia wspólnej promocji tego co Polska oferuje a Polacy dowożą – zwrócił uwagę Prezes Witold Boguta.
W ocenie W. Boguty, rola dyplomacji gospodarczej rośnie. Wykorzystując doświadczenia wielu organizacji i Funduszy Promocji, szukać nalęży synergii wielu budżetów. Konieczna jest dyskusja i parasolowa marka Polski. Tak by mogli z niej korzystać producenci produktów podstawowych, przetwórcy i eksporterzy, dzieląc się doświadczeniami strategii Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz funkcjonowania ogrodniczego Core Teamu.
Postulat rozwijania dyplomacji handlowej
Uczestnicy dyskusji postrzegali wsparcie dyplomatyczne już nie tylko jako „prestiżowe”, bardziej jako niezbędne. Związane z tradycją radców handlowych i budowaniem reprezentacji bezpośrednio na kluczowych rynkach. Takimi doświadczeniami dzielili się szefowie firm, które z uwagi na swoją wielkość, samodzielnie realizują takie wparcie.
O wygrywających strategiach i budowaniu marki Made in Poland mówili pozostali eksperci „Think tanku ds. gospodarki żywnościowej” – Krzysztof Pawiński z Grupy Maspex, Marian Owerko – założyciel i Prezes Rady Nadzorczej Food Well, Paweł Wielgomas – Prezes Dawtony, Krzysztof Suchy, Dyrektor ds. Rynków Zagranicznych Grupy Colian. Dyskusję moderował Andrzej Gantner – wiceprezes Zarządu Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.
O znaczeniu profesjonalnego lobbingu i zagrożeniu nowej fali nacjonalizmów gospodarczy mówili uczestnicy kolejnych paneli i prezentacji. Za kluczowe, w toku całego spotkania, uznano wspieranie wolności przepływów towarów i współprace.
Co ciekawe, znaczenie dyplomacji ekonomicznej, relacji budowanych na szczeblu rządowym i wsparcia pracowników naszych ambasad, podkreślali wszyscy, niezależnie od skali doświadczeń i geografii ekspansji.
—————————————
Tekst opracowano w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.