Nie amerykańskie, ale Polskie. Borówkowy sezon 2017 można uznać za otwarty. Inauguracja odbyła się 1 lipca na warszawskim Targu Śniadaniowym na Żoliborzu. Byli producenci, zaproszeni goście no i oczywiście pierwsze borówki z polskich plantacji. Szczególnie smakowały dzieciom, bo to dla Nich nie tylko smaczna i słodka przekąska, ale przede wszystkim bogactwo witamin! Dlatego jedzmy borówek jak najwięcej zwłaszcza w borówkowym sezonie!
Pierwsze borówki w tym sezonie
Powszechnie nazywana borówka amerykańską tak naprawdę jest polską, bo to polska jest w gronie największych światowych producentów borówki na świecie. Dzięki niej otrzymujemy wszystko co jest nam potrzebne – jesteśmy zdrowi, piękni i bogaci – mówiła prof. dr hab. Małgorzat Korbin Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach. Inauguracyjne spotkanie poprowadziła Dominika Kozarzewska z grupy Producentów Polskie Jagody.
Byli obecnie producenci borówki z całej Polski, którzy przywieźli do degustacje pierwsze owoce. Okazuje się, że mimo opóźnionego sezonu, zbiory borówek najwcześniejszych odmian rozpoczną się w najbliższym tygodniu – mowa tu o takich odmianach jak Earlyblue, Duke czy Spartan.
Smaczne, ale przede wszystkim zdrowe
Podczas spotkania producenci mówili o całorocznej pracy na borówkowych plantacjach o wysiłku jaki trzeba włożyć w ich produkcję. Z kolei Anna Jelonek-Radowicka dietetyk i technolog żywności podkreślał walory zdrowotne borówek. Są to owoce dla wszystkich dla dzieci, dorosłych, kobiet w ciąży, a nawet dla osób z cukrzycą typu II.
Borówka to znakomita propozycja dla tych którzy chcą się odchudzać – w 100 g zawiera tylko 75 kcal. Ale to nie kalorie są najważniejsze, borówka to bogactwo błonnika, a pomimo zawartości cukru może być zjadana przez osoby z cukrzycą typu II, gdyż nie wpływa na wzrost zawartości cukru we krwi -podkreślała Anna Jelonek-Radowicka, dodając ze borówki to znakomita przekąska dla dzieci – nie tylko smaczna i słodka ale też bardzo zdrowa. Borówkę można nazwać zdrowym słodycze dla dzieci, to jest prawdziwa bomba witaminowa – podkreślał Pani dietetyk. Dowodem na to oficjalna pierwsza degustacja pierwszych owoców której dokonał przybyły na spotkanie z rodzicami 10-miesieczny Staś Pieńko. Tuż po nim borówkę pochłaniały dzieci, aż do ostatniej jagódki.
W trakcie spotkania odbywała się degustacja pierwszych owoców, ale też można było dowiedzieć się o tym w jakiej innej formie dostępne są te owoce – dżemach, sokach, formie suszonej a nawet w postaci borówkowego miodu.
Nie tylko w Warszawie i nie tylko 1 lipca
Działania związane z promocja borówek realizowane są przez Fundację Promocji Polskiej Borówki. Celem jest promocja walorów borówki i naszego sukcesu jako branży. Idziemy do przodu, bo jak widać potrafimy działać razem – podsumowuje Katarzyna Grzegrzółka Parafiniuk z Fundacji, która promuje borówkę także jako jej producent. To jest wyjście naprzeciw trendom. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i chcą wiedzieć więcej o walorach produktów i ich jakości – dodaje przybyły na spotkanie Mateusz Pilch z wielkopolskiej grupy BerryGroup.
Nie tylko w Warszawie odbywały się uroczystości związane z inauguracją borówkowego sezonu. Dzięki działaniom fundacji i kampanii realizowanej na profilu FB – https://web.facebook.com/dzienpolskiejborowki , Borówkowy Weekend w tym roku odbywa się w 23 miejscach w 8 województwach. We współpracy z restauracjami, które zgłosiły się do współpracy serwowane są pierwsze dania z borówką – desery, lody, ciasta koktajle i wiele innych. To już druga edycja działań związanych z promocja początku sezonu i Dnia Polskiej Borówki. Zaangażowanie plantatorów, ale przede wszystkim odbiór ze strony zainteresowanych borówkami odbiorców i konsumentów, pokazuje to że inicjatywa ta jest potrzeba i wymaga kontynuacji. Partnerami tegorocznej edycji są Bank Spółdzielczy w Białej Podlaskiej i firma Koppert. Ostatecznego podsumowania kampanii dokonamy na Kolejnej Konferencji Borówkowej w 2018 roku.