Inicjatywa powstała podczas Konferencji Borówkowej w roku 2016. Plantatorzy postanowili wspólnie promować 1 LIPCA jako datę rozpoczęcia sezonu. Kujemy póki gorące. Oto co mamy i jak chcemy działać.
Bilans pierwszej edycji
Olbrzymi sukces i powszechne przekonanie, że „mamy swoje branżowe święto, mamy oficjalną datę rozpoczęcia borówkowego sezonu. To zasługa ich współpracy, zaangażowania grona osób i firm, które pracowały nad promowaniem Dnia Polskiej Borówki. To znakomity przykład tego jak wiele można osiągnąć dzięki współpracy. Warto się od nich uczyć i promować” probranżowe myślenie.
Sezon otwarliśmy w miejscu, w którym 40 lat temu narodziła się polska uprawa borówki. Wykorzystaliśmy też rocznicę jej udomowienia w USA. Przekaz był prosty: jeśli 100 lat wystarczyło, by podbić świat i rankingi najzdrowszych owoców – to musi być dobre. I my Polacy mamy w tym swój udział. Korzystajcie Państwo z tego. Zapraszamy!
Oto film z finalnego eventu 2016 – https://youtu.be/KTyus_BMlUc
Pełna dokumentacja na fanpage: www.facebook.com/dzienpolskiejborowki
Cele wspólnego odliczania
Dzień Polskiej Borówki jest inicjatywą plantatorów. Promowany jest sukces, standardy produkcyjne, walory produkowanych w Polsce owoców oraz wspólnota celów, jaką udało się nam w ciągu ostatnich dwudziestu lat zbudować. To film z ubiegło roku – https://youtu.be/9hr8R1KgGjc
Najważniejszym celem jest edukacja konsumentów. Musimy aktywnie budować rynek i bronić naszej rentowności. Jak? Podnosząc świadomość i wiedzę o tym na czym polega i ile wysiłku wymaga produkcja. Chcemy by konsumenci, a zwłaszcza dzieci, wiedzieli więcej na temat pochodzenia borówek. Celem jest powszechna świadomość 9 miesięcy pracy, jaką wkładamy by w LIPCU dysponować owocem. Chcemy pokazać co przeżywamy podczas przymrozków i burz. Tak by konsumenci lepiej czuli naszą pasje, fakt, że całymi rodzinami jesteśmy zaangażowani w produkcję i aby widzieli plantacje. Zbyt mało jest takich obrazów. Chcemy przekonać się nawzajem, że łatwo możemy to zmienić i wypełnić internet obrazami naszej pracy.
Jako plantatorzy wiem o borówkach wszystko. Będziemy mówić o walorów naszych owoców i budować wizerunek branży, z której Polacy mogą być dumni.
Od początku sądzimy, że warto komunikować początek LIPCA. Celem jest rozciągnięcie tzw. górki bluecropowej poprzez budowanie popytu już w LIPCU.
Chcemy konsekwentnie pracować na rzecz obecności borówki w mediach. Chcemy aby borówka była w mediach informacyjnych w dniu 1 LIPCA. A docelowo chcemy być mediach lifestylowych, których LIPCOWE numery są sprzedawane już w końcu czerwca a opracowywane w maju.
Narzędzia realizacji celów
Wykorzystać chcemy wszystko co dało sukces w roku 2016. Będziemy promować LICZNIK, KOSZULKI, pokazywać na fanpage 1 LIPCA wszystkie etapy pracy na plantacji i samych plantatorów. Spotkamy się 1 LIPCA i będziemy celebrować początek zbiorów. Wiemy jak udoskonalić każde z tych narzędzi.
LICZNIK odliczający do 1 LIPCA – prosty pomysł na skupienie energii branży. Buduje zainteresowanie przygotowaniami do sezonu. Jest dowodem dobrej organizacji, kreuje zachowania zakupowe. W 2016 r. odliczało co najmniej 30 liczników. Tegoroczny licznik jest jeszcze prostszy w instalacji, uprościliśmy czcionki i dodaliśmy sekundy. Zapraszamy do pobrania licznika i udostępniania go na swojej stronie.
KOSZULKI-cegiełki. Świetnie wyglądały na tle zielonej plantacji i błękitnego nieba. KOSZULKI to bardzo prosty i tani sposób pokazania naszej siły. Wystarczy, że ubierzemy się w nie i na każdej plantacji zrobimy kilka zdjęć. Tylko górale i górnicy mają coś takiego. Potrzebowali na to 100 lat. A my to zrobimy teraz, w maju i w czerwcu. Dzięki wsparciu Jagodnika cały zysk idzie na rozwój projektu 1 LIPCA. Zakup KOSZULEK rodziny i załogi to konkretny wkład w organizację Dnia Polskiej Borówki. Będziemy bardzo intensywnie je promować. Kliknij ten link – przejdź na Jagodnik.pl i kup już teraz
Fanpage 1 LIPCA. Zadebiutował jako miejsce pełnej informacji o akcji i wsparcia dla plantatorów. Zbierał różne wątki komunikacji. Odliczanie, promocję nakładu całorocznej pracy, plantatorów, partnerów. Tu informowaliśmy o patronatach i relacjach w mediach. Ale jest on od początku pomyślany jako fanpage dla odbiorcy końcowego – dla konsumentów. I na tym się skoncentrujemy. Jest Wasz. Każdy plantator może pokazać tu kawałek naszej pracy. Może pokazać siebie, swoje doświadczenie, to co uważa za klucz od sukcesu w uprawie. Ważne by mówić do konsumentów. Jak najprostszym językiem. „Opowiedz mi o borówkach, jak 4-letniemu dziecku”. Skorzystajcie z okazji by pokazać całej Polsce swoją plantacje i opowiedzieć o uprawie! Kliknij, polub i patrzmy na tych, którzy pierwszy chwycą za kamerę lub telefon!
Event 1 LIPCA. Borówkowy sezon zaczniemy razem. Pomysł polega na tym by pierwszą degustację w sezonie oddać w ręce najmłodszego plantatora! To będzie bardzo medialne. Ten brzdąc prawdopodobnie nie będzie jeszcze sam chodził. W ten prosty sposób pokażemy wszystkie atrybuty borówki – jej słodki smak, świeżość, właściwości prozdrowotne i wygodę. Wykorzystamy też doświadczanie z ur. Obok stanie nestor branży, ktoś kto da nam wszystkim impuls do jeszcze ściślejszej współpracy. Taką rolę odegrał w zeszłym roku doc. Kazimierz Smolarz. Kliknij, obejrzyj zdjęcia z ubiegłego roku link: https://drive.google.com/open?id=0Bwn39geCsTnnem5zRzQzenJyc0E
Wystarczy, że kilkunastu producentów dostarczy tak niewielką ilość owoców do zaprzyjaźnionych lokalnych restauracji a jako branża będziemy mogli wysłać komunikat: rozpoczynamy zbiory i zapraszamy na degustacje w całej Polsce. Twoja ulubiona knajpka może być wśród nich.
BORÓWKOWY WEEKEND. Nie musimy dotrzeć do wszystkich. Nie w tym roku. Ale chcemy stworzyć możliwość spróbowania pierwszych borówek naszym sympatykom, ludziom opiniotwórczym, blogerom. Mamy na to ciekawy pomysł, patent, który świadomie już rok temu nazwaliśmy Borówkowym Weekendem. Będziemy promować restauracje wskazane przez Plantatorów. Układ prosty: plantator dostarcza owoce (np. 2 kg) a restauracja opracowuje borówkowe menu na pierwszy weekend LIPCA. Sprzedaje pierwsze borówkowe desery, koktajle, ciasta i dania.
Podsumowanie
Mamy branżowy sukces, znakomity produkt o wybitnych walorach i wręcz modę na polską borówkę na świecie. Mamy też wyobraźnię. Wiemy, że edukacja jest podstawą budowy rynku i że teraz decyduje się tempo jego rozwoju za kilka lat. O tym myślimy dziś. To przyciąga do tej inicjatywy i buduje znakomitą opinie o plantatorach.
Odliczamy do daty rozpoczęcia sezonu. Kreujemy zachowania zakupowe. Od 1 LIPCA Polacy powinni szukać świeżych borówek, a handlowcy mieć je w swojej ofercie. Tego dnia media powinny pisać o całorocznej pracy jaką wykonujemy i o walorach, które sprawiają, że borówka szturmem zdobyła świat. I że my Polacy w tym podboju mamy swój wielki udział.
Akcja jest wielkim pretekstem do tego, by o borówce mówić i pisać. Pozwala zobaczyć, że od nas samych zależy wizerunek jagodowych w Polsce. Na facebook’u będzie można śledzić wszystko, dzień po dniu. Patrzeć jak kumulujemy energię i jak rośnie! W Jagodniku będzie można przeczytać o 1 LIPCA szerzej. Bo Jagodnik pomaga wdrażać nowe rozwiązania i pomaga czegoś się przy tym nauczyć.
Historię stworzymy w 2017 r. Jak w geometrii – druga edycja wyznaczy kierunek w jakim pójdzie 1 LIPCA. Stawiamy na zbiorowy wysiłek i zbiorową mądrość. Każdy może pomóc. Niech LICZNIK trafi na nasze strony, na strony naszych przyjaciół, samorządowców, gmin, które nas wspierają, naszych partnerów, dostawców, transportowców. Kupcie dużo koszulek i dajcie je Waszym partnerom handlowym.
Ściągnij LICZNIK i włóż go na swoją stronę (kliknij ten link)
Ściągnij STOPKI MAILOWE i grafiki przygotowane z myślą o wszystkich plantatorach (kliknij ten link)
Kup KOSZULKĘ-cegiełkę i bądź częścią odliczania (kliknij ten link)
Pokaż swoją plantacje i opowiedz Polakom o borówkach jak 4-letniemu dziecku. Kontakt: Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, +48 606 717 271, dzienpolskiejborowki@gmail.com