Ważną częścią III Międzynarodowej Konferencji Kamczackiej będzie debata, której głównym tematem będą możliwości sprzedaży i zagospodarowania owoców tego gatunku. Do wspólnej rozmowy zaprosiliśmy plantatorów i osoby przetwarzające te owoce. Głos zabiorą również przedstawiciele organizacji i firm pomagających promować ten cały czas nowy i bardzo mało znany na rynku owoc. Do zadawania pytań i włączania się do rozmowy zachęcamy również wszystkich uczestników konferencji.
Warunkiem koniecznym rozwoju rynku jest zdolność narzucenia swojej strategii i narracji. Na temat walorów owoców, w tym ich smaku, pozycjonowania i atrakcyjności handlowej. Niezbędna jest stała manifestacja możliwości, perspektyw, sukcesu. Warto porównać jak warunki te spełnia borówka, jak jabłka. Warunkiem wystarczającym jest wiarygodność branży w relacjach handlowych. Umiejętność stworzenia oferty, prezentacji standardów jakości i gwarancji dostaw. Profesjonalizm zaczyna się tutaj od chęci zrozumienia jak to wygląda ze strony sieci. Czego one potrzebują by zaangażować się w promocję jagody kamczackiej. Ciekawym przykładem jest strategia sprzedaży MiniKiwi. To najlepiej dziś zorganizowane środowisko w jagodowej branży – mówi Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding, który poprowadzi debatę. O tym wszystkim warto rozmawiać. Po to jest nam potrzebna branżowa współpraca i integracja. One nie są celem, są tylko narzędziem. Celem jest popularyzacja, zachęcenie do zakupu iw reszcie sama sprzedaż.
Uczestnicy debaty:
Andry Nikitin, dyrektor TPK SAVA
Właścicielem firmy zajmującej się przetwórstwem owoców ponad 20 lat. Specjalizuje się w produkcji i sprzedaży produktów spożywczych z dzikich roślin Syberii i Terytorium Ałtaju. Jego firma jest także największym przetwórcą owoców jagody kamczackiej w Rosji. Swoje wysokiej jakości przetwory sprzedajne na terenie całej Rosji, a także je eksportuje. W 2017 r. SAVA rozpoczęła tworzenie własnej sieci sklepów detalicznych i otworzyła własny sklep SAVA z produktami naturalnymi.
Małgorzata Jaszyk wspólnie z bratem Marcinem prowadzą firmę Nutracevit
Od kilku lat uprawiają jagodę kamczacką, której plantacja zlokalizowana jest na Kujawach. Plantacja i owoce posiadające certyfikat ekologiczny. Właściciele przetwarzają także swoje ekologiczne owoce jagody kamczackiej m.in. na soki, które promują na różnego rodzaju targach. Sok z ekologicznych owoców jagody kamczackiej – BIOHASKAP®Vitality – został doceniony przez ekspertów w branży podczas targów BIOFACH w Norymberdze w 2019, gdzie zdobył tytuł Best New Product w kategorii napoje pokonując 100 innych napojów ekologicznych z całego świata. Współpracują również z plantatorami w Polsce i Europie głównie ekologicznymi. Haskap jest ich pasją.
Paweł Dąbrowski, właściciel firmy Agronom Berries
Agronom Berries, jest jednym z największych polskich producentów deserowych owoców jagodowych. Swoje owoce sprzedaje m.in. pod marką „Jagodowi pasjonaci”. Od wielu lat specjalizuje się w produkcji truskawek i malin. Od pięciu lat uprawia też borówkę wysoką, a od czterech lat na kilkudziesięciu hektarach również jagodę kamczacką. Produkowane w gospodarstwie owoce jagody kamczackiej próbuje sprzedawać jako owoce deserowe oraz mrożone.
Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej
Jeden z założycieli powstałego w 2017 roku Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej. Od wielu lat związany z branżą ogrodniczą, jako szkółkarz i producent owoców z Mazowsza. Widzi duże szanse w rozwoju rynku jagody kamczackiej, która jego zdaniem jest na początku rozwoju, uważa, że informacja o walorach zdrowotnych tych owoców muszą dotrzeć do świadomości konsumentów wówczas można liczyć na wzrost zapotrzebowania na te owoce i ich przetwory. Tutaj niezbędna jest promocja, co udaje się realizować poprzez włączenie działań SPJK w program promujący „Polskie superowoce”.
Dr Michał Koter
Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Współzałożyciel i członek Polskiego Stowarzyszenie Producentów i Przetwórców Owoców, szkółkarz oraz plantator roślin jagodowych w tym jagody kamczackiej. Od kilku lat zaangażowany w promocję owoców jagodowych, w tym jagody kamczackiej. Poprzez utworzone stowarzyszenie od tego sezonu silniej zaangażowany w sprzedaż owoców jagody kamczackiej.
Chcemy wyznaczyć cele, która będą integrować branżę, wypracować kierunki działań promujących owoce i przetwory z jagody kamczackie oraz wskazać kierunki i możliwości ich sprzedaży. Razem do Celu.