W miniony piątek i sobotę, w dniach 25-26 listopada 2022 roku, odbyły się Jagodowe Trendy (JT 2022). To targi dedykowane uprawie jagodowych organizowane przez Związek Sadowników RP. Towarzyszyła im konferencja, która odbywała się tuż obok w obiektach Hali Sportowej Powiatowego Centrum Sportu i Rekreacji w Kraśniku. W jej trakcie podejmowano wątki rynkowe i agrotechniczne. Tradycja organizacji tej imprezy ma już prawie dwie dekady, a jednak można odnieść wrażenie, że jej organizatorzy próbują na nowo stworzyć jej tożsamość. Każdego roku wiele się bowiem zmienia.
Ciągłe zmiany
Wydaje się, że przede wszystkim marka Jagodowe Trendy pozostaje niezmienna. Miejsce w których odbywa si e wydarzenie, jak i jego usytuowanie w kalendarzu wciąż jednak się zmieniają. Tym razem lokalizacja była tradycyjna. Kraśnik przez większość uczestników JT 2022 z którymi miałem okazję porozmawiać uznawany jest za właściwy dom dla tego jagodowego wydarzenia. Niestandardowy był zaś termin. Przyzwyczailiśmy się raczej do zimowej pory odbywania spotkań z tej serii, lecz w tym roku odbyła się ona pod koniec jesieni, w listopadzie. Dla porównania, w 2021 roku JT odbyły się pod koniec pierwszej dekady grudnia w Domu Chemika w Puławach, rok wcześniej w Lublinie w styczniu. Jagodowe Trendy 2019 także odbyły się w styczniu, ale w Kraśniku a w 2018 roku jagodowi sadownicy spotkali się w lutym, choć jeszcze rok wcześniej także był to styczeń. Czy ciągłe poszukiwanie nowej formuły to dobry kierunek? Ciężko powiedzieć. W porównaniu do poprzedniej edycji, a więc tej puławskiej, można było odnieść wrażenie, że impreza udała się znacznie lepiej. Jednak równając ją do najlepszych „kraśnickich” lat dość zauważalna, przynajmniej wizualnie, była redukcja liczby wystawców. Konferencje także odbywały się w jednej tylko sali wykładowej. Nie mniej jednak ściskam kciuki, by impreza ta wciąż cyklicznie gościła i integrowała uczestników jagodowej branży.
Wystawa i konferencje
Wystawa firm odbywała się przed dwa dni. Część typowo maszynowa zlokalizowana była przed głównym wejściem do kraśnickich obiektów sportowych. Tam, w specjalnie rozstawionym namiocie, można było zapoznać się z modelami ciągników do pracy na plantacjach jagodowych, opryskiwaczami czy kombajnem półrzędowym do zbioru owoców. W głównej części wystawowej na plantatorów oczekiwali przedstawiciele znacznie większej ilości firm. Można było tam porozmawiać o zagadnieniach związanych z nawożeniem czy ochroną. Głównymi partnerami wydarzenia była Yara Poland i Bayer, ale obecne były także i inne firmy działające w tych obszarach. Reprezentowane były także firmy nawodnieniowe, wznoszące tunele ogrodnicze, szkółkarskie, wydawnictwa branżowe czy organizacje i instytucje wspierające sektor ogrodniczy.
Konferencja także odbywała się przez dwa dni, a podzielona została na 4 bloki: ekonomia produkcji jagodowych, technologia i nawożenie, ochrona roślin i Zielony Ład, nowe odmiany i sposoby dywersyfikacji.