14 marca w Mieczysławowie miało miejsce spotkanie członków Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska” (KZPA). W jego trakcie podsumowano dotychczasową działalność organizacji, jak również przygotowano plan działania na kolejny rok.
Warto być razem
Podsumowując miniony rok Andrzej Karolak prezes zarządu informował o działaniach zarządu Stowarzyszenia, jak również odniósł się do sytuacji rynkowej. Dzięki współdziałaniu producentów, w ostatnim sezonie ominął nas los jaki spotkał producentów innych owoców jagodowych, i mogliśmy uzyskać korzystne ceny za owoce aronii – podkreślał A. Karolak.
Przypomniał, że do tej pory odbyło się 5 spotkań członków Stowarzyszenia, w trakcie których poruszane były tematy związane z produkcją owoców, ale również możliwościami ich zagospodarowania. Rynek skupu aronii jest zmonopolizowany, a skup aronii realizowany jest przez duże firmy. Potrzebne są działania, które pozwolą uniknąć sytuacji, gdy trzeba działać pod czyjeś dyktando, oddając owoce po cenach narzuconych przez odbiorcę. Szansą na to byłoby znalezienie innych rynków zbytu lub zagospodarowania owoców, np. własne przetwórstwo – podkreślał A. Karolak.
Aroniowy klaster
Duży dyskutowano nad możliwością przystąpienia KZPA do klastra Zjednoczona Aronia. Na czym ma polegać jego działalność informował Leon Kraszewski. Mamy 6000 ha aronii w Polsce, zbiory na poziomie 40 tys. ton owoców, a tymczasem w sklepach brakuje owoców aronii i przetworów z nich powstałych – podkreślał prelegent. Wynika to m.in. z faktu, że większość owoców trafia na rynki niemiecki i austriacki. Klaster miałby się zająć działaniami na rzecz dostarczania owoców aronii do sieci handlowych, jak również eksportem aronii do krajów jak Korea czy Chiny, gdzie zapotrzebowanie na te owoce przewyższa obecną produkcję w Polsce. Przede wszystkich konieczne jest zweryfikowanie jak jest rzeczywista produkcja aronii w Polsce. Potrzebny jest też lobbing, na rzecz promowania owoców aronii w kręgach konsumenckich. Kolejny element to powiększenie bazy produkcyjnej, jak również związanej z zagospodarowaniem owoców. Wreszcie ostatni cel klastra i najważniejszy to stworzenie dobrej marki polskiej aronii i wprowadzenie tego produktu szeroko na rynek. Klaster obecnie tworzy około 20 podmiotów, grup producentów owoców, jednostki samorządowe i naukowe. Klaster przygotowuje i realizuje różne projekty, szuka środków na ich finansowanie, angażując w to poszczególne podmioty wchodzące w skład klastra. Celem klastra jest reprezentowanie interesów członków klastra i realizowanie zadań przez nich zgłoszonych. Dlatego warto by Zrzeszenie weszło w struktury klastra, i miało wpływ na dalszy rozwój aronii w Polsce – mówił L. Kraszewski.
Zdaniem prof. Iwony Wawer, warto byłoby stworzyć klaster z udziałem producentów aronii, ponieważ jest swego rodzaju moda na tego typu organizacje i zarazem istnieje możliwość dofinansowania tego typu działań. Klaster Zjednoczona Aronia miałby na pewno rację bytu. Jego pierwszym celem byłoby zdobycie funduszy na promocję i popularyzację owoców aronii, również rozwój małych firm, które mogłyby się zająć małym przetwórstwem aronii – apelowała prof. I. Wawer. To jest szansa na zagospodarowanie dużej ilość owoców i pojawienia się ich na rynku konsumenckim. Klaster to nie tylko producenci, ale również cały biznes z tym związany, firmy przetwórcze, jednostki naukowe itp.
Sprzeciw wielu plantatorów budził fakt działalności klastra na rzecz dalszego zwiększania nasadzeń aronii. Zdaniem Stanisława Trzonkowskiego, by mówić o możliwość zwiększenie produkcji aronii, trzeba się najpierw zastanowić, dlaczego przy tak dużym zainteresowaniu tymi owocami, do tej pory ceny na te owoce są na minimalnym poziomie, pojawiają się problemy ze sprzedażą aronii w sezonie zbiorów, a owoców aronii nie ma w sklepach. Wykorzystajmy potencjał owoców jaki mamy, a dopiero myślmy o zwiększaniu produkcji – mówił S. Trzonkowski. Potwierdził to również Andrzej Karolak, przypominając o problemach ze zbytem owoców jaki często dotyka producentów w trakcie sezonu. Kazimierz Pilarski mówił o już zwiększających się nasadzeniach aronii w Polsce, co wskazuje na to że produkcja owoców w najbliższych latach będzie rosła, dlatego dalsze lobbowanie wzrostu produkcji owoców nie ma sensu. Również obawy plantatorów budził wpływ głosu KZPA na działalność klastra. Ostatecznie jednak większością głosów przegłosowano decyzję o wstąpieniu KZPA do klastra „Zjednoczona Aronia”.
Ile powinna kosztować aronia?
Andrzej Karolak przypomniał, że według danych IRiGZ koszt produkcji 1 kg aronii wynosi 1,13 zł, i to powinien być punkt wyjścia do dyskusji na temat minimalnych cen skupu aronii. Z informacji przedstawionych prze S. Trzonkowskiego wynika, że raczej w tym sezonie nie wejdzie w życie obowiązek podpisywania umów kontraktacyjnych przez zakłady przetwórcze na część skupowanych surowców. Działania ustawodawcze dotyczące tego są jeszcze na etapie projektów i nie należy się spodziewać by weszły w życie w tym roku. W odniesieniu do aronii, zdaniem S. Trzonkowskiego, opłacalna dla producentów byłaby cena na poziomie 1,6 zł/kg, co spotkało się z aprobatą większości plantatorów. Ostatecznie na wniosek Leszka Spytka wiceprezesa zarządu , ustalono minimalną cenę za aronię na najbliższy sezon na 1,6 zł/kg.