Polska czy amerykańska? – to chyba najczęstsze pytanie wśród konsumentów. Polscy plantatorzy nie zadają sobie tego pytania. W ramach kampanii „Lato z borówkami” chcą pokazać całoroczną pracę na plantacjach i siebie jako promotorów zdrowego stylu życia. To wszystko w zgodzie z trendami i wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa żywności, tzw. traceability – pełnej identyfikowalności produktu od pola do półki. Jeśli o tym opowiadamy, polskość staje się oczywista.
Amerykanie udomowili borówkę 100 lat temu. Polacy uprawiają ją od ponad 40 lat. W tym czasie staliśmy się jednym z jej wiodących producentów, w sezonie kluczowym dostawcą na najbardziej wymagające rynki. Konsumenci w 25 krajach, na 4 kontynentach, jedzą naszą borówkę. Musimy o tym opowiadać – przekonują wszyscy uczestnicy owocowego rynku.
– Każdy powinien pamiętać o tym, że jego rola nie kończy się na sprzedaży. Działając w grupie, działając z tą inicjatywą, moim zdaniem zachęcimy innych. Polacy powinni wiedzieć, że borówka jest polska. Ten owoc nie będzie musiał wyjeżdżać za granicę – mówi Paweł Wawryszczuk, Polska Borówka.
Od pola do półki
– Według mnie powinna być pokazana cała historia. I to przemawia do ludzi. To nie może być tak, że opakowanie z borówką to jest coś anonimowego. Dla konsumenta jest ważne, od kogo pochodzi produkt i jak go mogą skojarzyć – mówi Dominik Woźniak, Prezes Rajpol Trade.
– Do mnie to przemawia. Zresztą to się też fajnie wpisuje w generalny trend, jaki widać w promowaniu różnych produktów spożywczych, czyli mamy całą historię od pola do stołu, czy to jest przetwórstwo typu sok, czy to jest świeży owoc czy warzywo. To na pewno przemawia i w sumie nie wyobrażam sobie, żeby to mogło być w jakiś inny sposób robione – dodaje Woźniak.
Nie jest to aż tak oczywiste, o czym świadczy brak klarownego wizerunku polskich producentów jakiegokolwiek owocu lub warzywa. Zresztą nie lepiej wyglądają tu nasi rybacy, szkutnicy, producenci mebli, kosmetyków czy gier komputerowych. O ironio, nasze narodowe talenty, umiłowanie wolności, umiejętność łączenia, zaradność, kreatywność, symbolizuje hydraulik. Istnieje luka i producenci borówki świetnie się w niej odnajdują.
Opowiedzcie o borówkach!
– Widzę, że plantatorzy innych owoców starają się iść w tym samym kierunku. 1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki odnosi z roku na rok coraz większe sukcesy, coraz głośniej o nim jest w różnych mediach, jest to projekt godny naśladowania. Ludzie się zaczynają zastanawiać skąd te owoce są, dlaczego na przykład warto konsumować polskie owoce, dlaczego nie zagraniczne – mówi Michał Koter, Gospodarstwo Ogrodnicze Koter.
– Wydaje mi się, że całkowicie niedoceniany w borówce jest sam fakt jej wartości odżywczych. Tego w jaki sposób na przykład wpływa na nadciśnienie, że jest znakomita dla cukrzyków. Zawartość luteiny, która wpływa bardzo korzystnie na oczy. W dzisiejszych czasach, gdzie cały czas jesteśmy otoczeni monitorami, telefonami – jest też bardzo, bardzo, cenną sprawą – przekonuje. Opowiedzcie o tych borówkach ludziom! – puentuje Koter.
Przed polskim konsumentem jest jeszcze wiele do odkrycia jeśli chodzi o borówkę. Jest bardzo polska, jest produkowana zgodnie z wysokimi standardami. W Polsce jest praktycznie w 100% zbierana ręcznie. Nasi producenci tworzą najbardziej wymagające na świecie standardy jej zbioru, tak by dłużej zachowywała świeżość, wartości zdrowotne i smak świeżo zebranych owoców. Jej jakość zachwyca handlowców i dietetyków. Jest produktem bez wad, naszą alternatywą dla słodyczy. To owoc XXI wieku – mówi Joanna Kret, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Są już dostępne KOSZULKI edycji 2018 http://sklep.jagodnik.pl/index.php?id_category=15&controller=category
Zapraszamy również do ściągnięcia specjalnych LICZNIKÓW, które odliczają do 1 LICPA – Dnia Polskiej Borówki. Można je łatwo zainstalować na stronie internetowej każdej plantacji: http://jagodnik.pl/liczniki-dnia-polskiej-borowki-2018-do-porbrania
Kontakt
Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, +48 606 717 271, e-mail: dzienpolskiejborowki@gmail.com
Maciej Dolata, Partner Zarządzający INSPIRE smarter branding, +48 501 865 755, e-mail: Maciej.Dolata@inspiresb.com