„ZIELEŃ TO ŻYCIE” & FLOWER EXPO POLSKA’2018 – podsumowanie

26-ta edycja międzynarodowych targów roślin „ZIELEŃ TO ŻYCIE”, wraz z trzecią odsłoną Flower Expo Polska odbyły się w dniach 6-8 września w Warszawie w EXPO XXI. To udane wydarzenie połączyło dwa uzupełniające się sektory prezentując ofertę roślin i produktów do ogrodu oraz kwiatów i dekoracji do wnętrz. Targi odbyły się pod hasłem ,,Kolekcja korzyści”.

Największa w kraju prezentacja roślin i wraz towarzyszącą ofertą techniki i akcesoriów skierowana była do różnych segmentów rynku. Międzynarodowy charakter, bogaty program wydarzeń, staranne ekspozycje i gotowe pomysły sprzedażowe to wyróżnik imprezy. Zobaczyć można było nie tylko ,,must have”, ale też nowości i zapowiedzi tego, co pojawi się w kolejnym sezonie w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach, marketach, ale także w ogrodach prywatnych.

Wystawcy

W targach wzięło udział blisko 300 wystawców z 10 krajów – Polski, Holandii, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Ekwadoru, Japonii i Ukrainy. Wystawcy zagraniczni reprezentowali 97 firm – aż 1/3 ogółu wystawców. Największa liczba zagranicznych wystawców to firmy z Holandii – zarówno w części Zieleń to życie jak i Flower Expo Polska, gdzie swoją mocno obecność zaznaczyły zwłaszcza firmy skupione pod szyldem Royal Flora Holland – największej europejskiej giełdy kwiatowej. Sektor florystyczny na targach reprezentowało ponad 60 firm.

W targach wzięło udział blisko 300 wystawców z 10 krajów

Goście targów

Targi odwiedziło 16 744 gości z 36 krajów. Profesjonaliści to 7543 osób – o 7,2 % niż w ubiegłym roku. Dla profesjonalistów przeznaczone były pierwsze 2 dni targów. Główne grupy klientów profesjonalnych to:
producenci roślin ogrodowych– szkółkarze i ogrodnicy (27,45%),
kupcy i zarządzający placówkami handlowymi (w tym centra ogrodnicze i sieci (16,41%),
architekci krajobrazu i tworzący tereny zieleni (23,06%),
specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną (6,05%),
floryści, producenci właściciele kwiaciarń, hurtownicy, producenci kwiatów (9,58%)
dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług (7,22%).
Właściciele firm , menadżerowie, kierownicy to 62,02% ogółu branżowych odwiedzających.

Zagraniczni goście targów to ok. 7,2 % ogółu branżowych klientów, którzy reprezentowali 36 krajów. Najliczniejsze grupy gości przyjechały z Litwy, Ukrainy, Białorusi, Rosji, Holandii. Wśród odwiedzających obecni byli także klienci m.in. ze Słowacji, Czech, Rumunii, Danii, Belgii, Kazachstanu, a także odległych Chin, Indonezji czy Kenii.

Zebrani goście wystawy reprezentowali 36 krajów

Mocna i różnorodna oferta roślinna

Dzięki połączeniu dwóch sektorów ,,Zieleń to życie” i Flower Expo Polska klienci mogli poznać szeroką i różnorodną ofertę roślin. Nowością tegorocznej edycji prezentacja producentów sadzonek kwiatów rabatowych i bylin do uprawy na balkony i tarasy. Ekspozycja pod nazwą Horti Flower Show była wspólną inicjatywą wiodących dostawców sadzonek. Elementem wspólnego działania było również seminarium pod tytułem ,,Potencjał ogrodnictwa miejskiego – jak zaspokoić potrzeby dzisiejszych konsumentów?” skierowane do ogrodników, szkółkarzy i firm urządzających zieleń, w którym udział wzięło blisko 300 osób.

Szkółkarze i ogrodnicy pokazali krzewy i drzewa liściaste, iglaste, róże, pnącza i rośliny balkonowe w różnych rozmiarach i formach. Nie zabrakło drzew przeznaczonych do zieleni publicznej i tzw. soliterów – wyrazistych, często strzyżonych, dużych egzemplarzy do ogrodów prywatnych bądź komercyjnych inwestycji. Widoczna była oferta ziół i owocowych odmian roślin do uprawy i amatorskiej, ale też towarowej produkcji – głównie krzewów jagodowych.
Widoczny trend to byliny i trawy – obecne na wielu szkółkarskich stoiskach w formie kompozycji lub gotowych do skopiowania rabat. Z racji znakomitego terminu tradycyjnie mocna była też oferta ciętych choinek i akcesoriów na sezon świąteczny.

Sektor florystyczny prezentowany w ramach Flower Expo Polska to zarówno kwiaty cięte – jak też rośliny do dekoracji wnętrz – m.in. storczyki, domowe rośliny doniczkowe –np. w selekcji łatwych do amatorskiej uprawy i jednocześnie poprawiających powietrze we wnętrzach. Nie zabrakło akcesoriów do dekoracji i dodatków florystycznych, naczyń do rozmaitych stylizacji. Uwagę skupiały nie tylko piękne kwiaty w starannie przygotowanych przez florystów kompozycjach, ale też pokazy mistrzów florystyki i adeptów kilku szkół florystycznych. Ze sceny schodziły kolejno bukiety, skomplikowane instalacje, ale też piękne modelki w kwiatowych nakryciach głowy. Nowością były inspiracyjne ekspozycje – kwiaciarnie w 4 różnych stylach: Modern, Fusion, Glamour i To Go – pełne pomysłów na styl lub metamorfozę kwiaciarni. Program uzupełniały seminaria dla florystów i kwiaciarni i warsztaty. Oferta prezentowana na Flower Expo zainteresowała nie tylko florystów czy właścicieli kwiaciarni, ale przedstawicieli hurtowni, dystrybutorów i kupców z sieci marketów.

Prezentowana oferta roślinna obejmowała sektor szkółkarski, ogrodniczy i florystyczny

Technika, dekor, wydawnictwa

Specjalistyczny sprzęt i urządzenia przeznaczone do produkcji roślin to jedna część oferty Działu Technika , druga to sprzęt dedykowany do pielęgnacji terenów zieleni – publicznych i prywatnych. Prezentowano tu zarówno różnego typu maszyny do sadzenia, kosiarki, sprzęt do cięcia czy drobne narzędzia. Profesjonalistów interesowały także nawozy, środki ochrony, substraty czy systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania logistyczne. W segmencie ,,decor” prezentowano zarówno ogromne donice, altany czy meble jak i drobiazgi w różnych stylach – do grodu i wnętrz. Dla architektów krajobrazu szczególnie interesująca była oferta oprogramowania do projektowania i wizualizacji oraz powiązane z nią praktyczne warsztaty.
Wydawnictwa ogrodnicze obecne na tragach oferowały książki i czasopisma. Odbyła się także premiera długo oczekiwanego Katalogu Bylin polecanych przez Związek Szkółkarzy Polskich.

Prezentowana oferta techniczna obejmowała zarówno sprzęt i maszyny przeznaczone do uprawy roślin jak i ofertę wydawniczą, czy software dla branży ogrodniczej

Program targów

Branżowy program skierowany był do kilku grup odbiorców: producentów roślin, handlu, architektów krajobrazu, wykonawców, florystów i kwiaciarni. Architekci krajobrazu i specjaliści zajmujący się zielenią miejską wzięli udział w konferencjach i warsztatach doskonalących umiejętności projektowania, a także posługiwania się oprogramowaniem komputerowym.

Gościem specjalnym konferencji dla architektów krajobrazu był znakomity holenderski projektant Niek Roozen, autor licznych realizacji w Europie i Chinach, nagradzany licznymi nagrodami na międzynarodowych konkursach.
W sobotę – w dniu otwartym dla publiczności można było skorzystać z bezpłatnych wykładów, pokazów i prezentacji. Na towarzyszącym targom kiermaszu zaopatrzyć się można było w roślinne rarytasy i nowości.


Kolejna 27. edycja Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE i 4. FLOWER EXPO POLSKA
5-7 września 2019 r. w EXPO XXI WARSZAWA


 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here