Zbiory borówki rozpoczęły się na dobre. Choć obecny sezon nie będzie raczej związany z wysokimi plonami tych owoców, to jednak ich jakość oraz wielkość są na zadowalającym poziomie. Chętnie więc kupują je zagraniczni odbiorcy jak również poszukiwane są na krajowym rynku.

Trudny początek

Wiosenna aura nie sprzyjała wzrostowi roślin borówki. Już w czasie kwitnienia uwidoczniały się skutki przemarznięć całych pędów jak też pąków kwiatowych. Skutkiem tego jest słabszy wzrost roślin na wielu plantacjach, mniejsza ilość owoców a nawet ich brak na niektórych odmianach. To wszystko sprawia, że zbiory w tym roku będą niższe niżby oczekiwali tego producenci borówki.

Jedną z odmian która ucierpiała w tym sezonie po przymrozkach jest Chandler

Jakość coraz ważniejsza

Najwcześniejsze zbiory w tym roku rozpoczęły się z upraw w tunelach, gdzie z wczesnych odmian jak ‘Duke’ czy ‘EarlyBlue’ zbierano owoce od mniej więcej 20 czerwca. Z początkiem lipca rozpoczęły się już zbiory z upraw polowych wczesnych odmian, zwłaszcza na południu Polski. W Polsce centralnej w połowie lipca zaczynają się zbiory na flagowej odmianie ‘Bluecrop’, choć na ciepłych stanowiskach i lekkich glebach rozpoczęły się one już kilka dni wcześniej. Cieszy przede wszystkim jakość pierwszych owoców, które są wyrośnięte i smaczne. Owce borówki są generalnie poszukiwane na rynku w tym roku, zwłaszcza przez odbiorców z zachodniej Europy – informuje Dominka Kozarzewska z Grupy Producentów Owoców Polskie Jagody. Na plantacjach należących do tej grupy a położonych w Olchowcu (koło Tarnogrodu), zbierane są póki co wczesne odmiany jak ‘Earlyblue’ ‘Duke’ i ‘Bluejay’, w najbliższych dniach rozpoczną się zbiory odmian średniowczesnych jak ‘Sierra’. Tym bardziej, że jakość borówek z Polski jest naprawdę bardzo dobra. GPO Polskie Jagody należy do konsorcjum Polish Berry Cooperative, która to organizacja konsoliduje działania handlowe i marketingowe trzech dużych grup producentów. To właśnie PBC stworzyło markę Berry Good, pod którą sprzedawane są borówki na rynku krajowym jak też zagranicznych. Dzięki temu kształtujemy w Polsce i za granicą wizerunek polskich borówek jako markowego produktu najwyższej jakości. W tym sezonie wprowadzamy pod marką Berry Good na rynki azjatyckie produkt premium ‘Jumbo Blueberries’ – mówi Dominika Kozarzewska.

PBC sprzedaje borówki pod marką BerryGood

W tym okresie konkurencją dla polskich borówek są jedynie owoce z Niemiec i niewielkie ich ilości z Holandii. Tam jednak powierzchnia uprawy jest dużo niższa niż w Polsce i to nasz kraj jest głównym dostawcą borówek na europejski rynek w okresie od lipca do końca września.

Są plantacje gdzie w tym roku również można spodziewać się wysokich plonów – odmiana Patriot

Sezon może być krótki

Cena początkowo wysokie i bardzo wysokie za pierwsze owoce, jeszcze w ubiegłym tygodniu utrzymywały się na poziomie 24-26 zł/kg, ale w obecnym spadły do poziomu 12-13 zł/kg (ceny płacone producentom przez firmy skupujące). Z każdym dniem przybywa też owoców na rynkach hurtowych, a ceny spadają – 19 lipca można było kupić borówki nawet już po 12 zł/kg.  W opinii producentów borówki jest to zbyt niski poziom cen jak na początek sezonu. Obserwujemy, że w tym roku z racji tego, że owoców na krzewach mniej, zbiory mogą zakończyć stosunkowo szybko. Można się spodziewać nawet sytuacji z ubiegłego roku, kiedy to w połowie sierpnia zakończały się zbiory podstawowej dla Polski odmiany jaką jest Bluecrop – informuje Hanna Moscardo Malinowski, rzecznik prasowy Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Na szczęście i sami producenci borówki mogą oddziaływać na rynek, ograniczając chwilową podaż owoców poprzez umieszczanie ich w chłodniach zwykłych oraz z kontrolowaną atmosferą. Do tego celu borówki musi być jednak odpowiednio zebrane i mieć jak najwyższe parametry jakościowe.

Na większości plantacji zbiory już rozpoczęły na dobre

Borówki są też już obecne na półkach sklepowych marketów i dyskontów. Jak informuje przedstawiciel jednej z dużych sieci handlowych, z roku na rok widoczny jest wzrost wolumenu sprzedaży polskich borówki i sięga nawet 20% rocznie. Popyt na borówki w polskim sezonie jest jednak ściśle skorelowany z ceną i dopiero gdy ta dla końcowego klienta oscyluje w granicach 5 zł/250 g widoczny jest wyraźny wzrost sprzedaży. Sieci handlowe cenią sobie przede wszystkim współprace z dużymi dostawcami owoców, którzy są w stanie zapewnić powtarzalne dostawy, wyrównane partie i zapewnić jakość także pod względem pozostałości pestycydów w owocach. Jest to bardzo ważny element przy współpracy z dużymi odbiorcami zarówno w  Polsce jak i W Europie.

 

Sezon zbioru borówki na większości plantacji dopiero się rozpoczyna, tymczasem jednak o smaczne i atrakcyjnie wyglądające owoce walczą także ptaki. Są one prawdziwą plagą na niektórych plantacjach, co obrazuje poniższy film.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.