Ważne dla eksporterów nie tylko z regionu Sandomierza

„Potencjał gospodarczy sektora przetwórstwa owocowo- warzywnego Ziemi Sandomierskiej”, kongres eksporterów, jagodnik.pl

Potencjał gospodarczy sektora przetwórstwa owocowo- warzywnego Ziemi Sandomierskiej” to tytuł II Sandomierskiego Jabłkowego Kongresu Eksporterów Polskich, odbywający się w salach Zamku Kazimierzowskiego w Sandomierzu w dniach 30-31 września. Spotkał się on z dużym zainteresowaniem zagranicznych delegacji oraz przedstawicieli rządowych organizacji odpowiedzialnych za pomoc i wspieranie polskiego eksportu owoców i warzyw. Wiele z przedstawionych na tym kongresie informacji powinno zainteresować polskich producentów i eksporterów owoców jagodowych.

Ważną informacją przedstawioną podczas konferencji było utworzenie firmy handlowej San Export Group Sp. z o.o., która zrzesza pięć funkcjonujących w regionie grup i organizacji producenckich: Owoc Sandomierski Sp. z o.o., Refal Sp. z o.o., Sad Sandomierski Sp. z o.o., „AG Food” Sp. z o.o. i Złoty Sad Sp. z o.o. Utworzenie tego podmiotu jak informował Zbigniew Rewera, ma ułatwić nawiązanie tutejszym grupom kontaktów handlowych z dużymi odbiorcami, a także uzyskiwać lepsze ceny za sprzedawane owoce. Osoby tworzące nową spółkę liczą na to, że zdecydują się do niej przystąpić inne grupy lub organizacje z regionu. Wszystko to ma pomóc umocnić sandomierski region na arenie międzynarodowej, a w szczególności w sprzedaży jabłek do Rosji czy krajów Afryki Północnej, gdzie już coraz więcej jabłek, a także naturalnie tłoczonych soków produkowanych w tutejszych grupach jest sprzedawane. Integrujący się sandomierscy sadownicy, powinien być także dobrym przykładem dla polskich producentów owoców jagodowych, którzy powinni jednoczyć siły nie tyko jeśli chodzi o produkcję owoców deserowych ale i przemysłowych, co z jednej strony powala uniknąć wewnętrznej konkurencji, a z drugiej strony wpływać na poziom cen uzyskiwanych za sprzedawane owoce.

O roli grup i organizacji producenckich w województwie Świętokrzyskim mówił Adam Jaruba, marszałek województwa świętokrzyskiego. W jego przekonaniu, grupy pokazały, że potrafią dobrze działać na rynku, a wykorzystane przez nie 168 mln na inwestycje jest godne podziwu. Kolejnym krokiem tych firm powinno być łączenia się. Marszałek zwracał uwagę również na jakość i bezpieczeństwo produkcji żywności, które odgrywa bardzo ważną rolę. Producenci powinni robić wszystko aby nie dawać podstaw do czarnego pijaru, który jest bardzo niebezpieczny szczególnie w eksporcie.

Cennych informacji zainteresowanym eksportem dostarczyła Bożena Czaja z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Agencja ta wspiera międzynarodową aktywność przedsiębiorców finansując np. w 100% udział danej firmy na zagranicznych targach. PAIiIZ stworzyła na swojej stronie centrum informacji niezbędne przy eksporcie owoców czy warzyw na zagraniczne rynki. Dotyczy to np. informacji o tym jak sprzedawać na rynek chiński (http://www.gochina.gov.pl) czy afrykański (http://www.goafrica.gov.pl). B. Czaja, zachęcała eksporterów do kontaktów z PAIiIZ, ich aktywność jest niezbędna w przekazywaniu informacji o potrzebach branży, krajach oraz rynkach na których potrzebna jest im pomoc.

Ważną częścią konferencji był panel dyskusyjny dotyczący działań promocyjnych realizowanych przez WPHiI Ambasad RP na rzecz rozwoju eksportu owoców i warzyw. Wzięli w nim udział: Marek Ociepka, radca-minister WPHiI w Moskwie, Andrzej Grabowski, radca-minister WPHiI w Kijowie, Wiesław Pokładek, I radca WPHiI w Mińsku oraz Krzysztof Turowski, I radca WPHiI w Brukseli. Jak informował K. Turowski, w sprzedaży owoców coraz ważniejszą rolę będzie odgrywać promocja i trzeba zdać sobie sprawę, że bez właściwe realizowanych działań promocyjnych trudno będzie osiągać ciągły wzrost sprzedaży owoców. Przystępując do promocji należy jednak zadać sobie podstawowe pytania po co i dla kogo jest ona robiona i dopiero wtedy wyznaczyć jej kierunki. Bardzo ważne jest także ocena przeprowadzonych działań promocyjnych, co ma dać odpowiedz czy przeprowadzone działania dały zamierzony efekt. M. Ociepka zwracał uwagę na rolę na umacniającą się pozycję Rosji jako importera polskich jabłek. Zwracał także uwagę na pomoc jaką WPHiI w Moskwie udziela firmom zainteresowanym w pozyskaniu nowych odbiorców owoców w ramach indywidualnych spotkań z wyselekcjonowanymi odbiorcami na terenie ambasady czy w ramach organizowanych korpusów gospodarczych, które są doskonałą formą dotarcia do odbiorców w różnych regionach Rosji. Zwracał także uwagę na naturalnie tłoczne soki owocowe, które mogą znaleźć dużą rzeszę odbiorców w Rosji, szczególnie wśród osób zamożnych, którzy wykazują coraz większe zainteresowanie zdrową żywnością. Przedstawiciel moskiewskiej ambasady zachęcał do wspólnego udziału polskich firmę na jednym stosiku na targach w Rosji, co możne pomóc znacznie obniżyć koszty udziału w takim przedsięwzięciu.

A. Grabowski, scharakteryzował z kolei rynek Ukrainy i możliwości sprzedaży na nim owców. Reprezentowana przez niego Ambasada chętnie udziela odpowiedzi na zapytania firm i instytucji dotyczących sprzedaży owoców zagranicą. Służy pomocą we współpraca przy organizacji przedsięwzięć promocyjnych, realizuje przedsięwzięcia promocyjnych polskich firm na Ukrainie, w tym misje gospodarcze. Zachęcał on również do odwiedzenia strony www.kiev.gov.pl, gdzie znajduje się wiele pożytecznych informacji dla krajowych eksporterów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.