Sprzedaż produktów ekologicznych w Polsce

Aronia to idealny gatunek do uprawy ekologicznej i dobry surowiec do przetwórstwa

Sprzedaż produktów ekologicznych w Polsce prowadzona jest wszelkimi dostępnymi kanałami. Jednym z nich są wyspecjalizowane sklepy. Konsumenci korzystają z nich, nawet jeśli dostępne tam produkty są nieco droższe lub wiąże się to z koniecznością przebycia dodatkowego dystansu. Na miejscu korzystają jednak z fachowego doradztwa i często też wpierającej sprzedaż przyjaznej atmosfery robienia zakupów.

Sprzedaż produktów ekologicznych w wyspecjalizowanych sklepach

Obecnie w Polsce funkcjonują 803 sklepy z udziałem żywności bio przekraczającym 50% i portfolio produktów ekologicznych przekraczających 1000 szt. W 2017 roku doszło póki co do 39 zamknięć i 42 nowych otwarć. Cechą charakterystyczną jest coraz większy stopień wiedzy właścicieli dotyczącej prowadzenia biznesu. Jednym z jego przejawów jest rozwój powierzchni sprzedażowej. Dziś są to lokale o powierzchni najczęściej wynoszącej 60 – 80 m2,  ale pojawiają się już sklepy o powierzchni ponad 350m2 z 6000 produktów ekologicznych w ofercie. Możliwe, że już w przyszłym roku w Polsce powstanie hipermarket ekologiczny oferujący kupującym przestrzeń wynoszącą 900m2. Sprzedaż produktów ekologicznych odbywa się więc nie tylko w coraz to większej liczbie lokalizacji, ale oferowany jest też coraz szerszy asortyment dostępnych pozycji.

Nie tylko produkty ekologiczne

Sklepy te zapewniają swym klientom także coraz szerszą ofertę działań towarzyszących sprzedaży. Budują autentyczność poprzez angażowanie konsumentów, wygenerowanie ruchu który zapewni przywiązanie kupującego do miejsca w którym się zaopatruje. Sklepy inwestują też w usługi gastronomiczne. Zwłaszcza w Krakowie obserwować można pojawianie się punktów z naturalną żywnością, gdzie na miejscu przygotowywane są potrawy z produktów ekologicznych. Pewnego, coraz większego znaczenia nabiera innowacyjny kanał dystrybucji – omnichannel. To połączenie sklepu internetowego ze stacjonarnym, a także z aktywnością na portalach społecznościowych. To wariant, gdzie komunikacja jest spersonalizowana, kontakt może odbywać się bezpośrednio, ale konsumenci otrzymują też newslettery, a zamówienia mogą składać zdalnie – informował słuchaczy IV Forum Ekobranży Marcin Fajerski z magazynu Ekodostawcy. Sklepy coraz częściej oferują też programy lojalnościowe i skutecznie prowadzą marketing.

Największe atuty polskich sklepów ekologicznych

Sprzedaż produktów ekologicznych prowadzona jest w coraz to bardziej atrakcyjnych lokalizacjach. Nie są to już obrzeża miast, ale często atrakcyjne lokale na dużych osiedlach, gdzie dostęp do produktów jest o wiele łatwiejszy. Zaletą sklepów specjalistycznych jest również wykwalifikowany personel. Osoby pracujące w sklepach mają często zaawansowaną wiedzę w zakresie dietetyki, czy składu lub produkcji kosmetyków. Tu także warto wymienić programy lojalnościowe i inne zachęty. Właściciele dbają też o spójną identyfikację wizualną, unikalną ofertę i troszczą się o to, by dobrze poznać swych klientów i ich potrzeby. Dzięki tym wszystkim działaniom sprzedaż produktów ekologicznych stale rośnie – mówił Marcin Fajerski.

Przyszłość delikatesów ekologicznych w Polsce

Zdaniem prelegenta w przyszłości większego znaczenia nabiorą rozwiązania mobilne, które ułatwią zakupy poprzez oszczędność czasu oraz pomogą kontrolować wydatki. Urządzeniem, które jest powszechnie wykorzystywane przez konsumentów jest smartfon, więc warto jest zastanowić się nad aplikacjami, które pomogą kupującym w dokonywaniu decyzji zakupowych. Oznacza to jednak konieczność dostosowania stron sklepów internetowych do tychże aplikacji. Obecnie już 1/3 transakcji dokonywana jest mobilnie, a rozwój tych form płacenia w Polsce jest bardzo dynamiczny. Sprzedaż produktów ekologicznych w coraz większym stopniu wspierana będzie kulinarnymi blogami oraz serwisem YouTube. Sklepy będą też w coraz większym stopniu organizować i wykorzystywać różne wydarzenia. Budują one rozpoznawalność marki, pomagają w jej promowaniu. Wzrasta też wykorzystywanie piktogramów. Te proste, łatwo rozpoznawalne, uniwersalne symbole już dziś wykorzystywane są w kampaniach reklamowych dużych koncernów i trend ten zapewne utrzyma się w kolejnych latach.