Soloberry rozwija rynek jagody kamczackiej




Jest zielone światło dla firmy Soloberry w pierwszej fazie klasyfikowania jagody kamczackiej (haskap) jako tradycyjnej żywności. Firma Soloberry jest prawie gotowa do wprowadzenia do sprzedaży bogatych w anyoksydanty owoców jagody kamczackiej do obrotu w Unii Europejskiej na podstawie długo oczekiwanej zgody uzyskanej od Komisji Europejskiej.

Od 2015 roku firma Soloberry Limited jest mocno zaangażowana w rozwój i wprowadzanie owoców jagody kamczackiej do sprzedaży na rynku europejskim. Po pierwszym artykule w magazynie Fresh Produce Journal w 2015 r o pracy nad nową jagodą, zespół w firmie Soloberry, znanej pod poprzednią nazwą CPM Retail Ltd, miał nadzieję, że haskap będzie dostępny na półkach sklepowych od czerwca 2016 r. Jednak w ramach standardowego dochodzenia w ramach procesu należytej staranności, okazało się, że było to trudniejsze, niż początkowo sądzono. Pod koniec 2015 roku, lokalny organ rządowy poinformował, że haskap (wiciokrzew siny), powinien być zarejestrowany zgodnie z ustawą o nowej żywności zanim owoce będą mogły być sprzedane w Unii Europejskiej.

Firma Soloberry, z powodzeniem sprzedaje jednak owoce haskap poza UE, gdzie zainteresowanie tymi owocami rośnie nawet w tak odległych krajach jak Japonia. Popyt na jagodę kamczacką wzrósł także w Europie stymulując zainteresowanie produkcją tych owoców. Dzięki temu firma ma partnerów (dostawców owoców) w Szkocji, Polsce i Niemczech, przeprowadzono również testy w kilku częściach Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Firma widzi zainteresowanie jeśli chodzi o odbiór owoców w Kanadzie, Europie i Japonii. Ciężko pracowaliśmy, rozwijając sektor owoców jagody kamczackiej w Polsce pod przewodnictwem Piotra Janus, menedżera ds. rozwoju. Doprowadziło to do nawiązania partnerskiej współpracy z głównymi producentami jagody kamczackiej w Polsce. Poświęciliśmy kilka lat, aby zrozumieć produkt, wyznaczyć standardy oraz przygotować specyfikacje wspólnie z profesjonalnymi producentami. Zgodnie ze strategią biznesową Soloberry, opartej na partnerstwie z najlepszymi producentami, zainicjowaliśmy długoterminowe kontrakty na dostawy i skupiliśmy wysiłki na wprowadzeniu tego produktu na rynek – informuje Piotr Janus.

Zmiany w ustawodawstwie, w styczniu tego roku oznaczały, że Soloberry mogła w końcu przystąpić do zgłoszenia do Komisji Europejskiej zamiaru wprowadzenia jagody kamczackiej do obrotu w Unii Europejskiej jako tradycyjnej żywności pochodzącej z krajów trzecich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2283.

Zespół w Soloberry podjął intensywną analizę dostępnych informacji, aby móc przedłożyć dossier i uzyskać zgodę na sprzedaż jagody w UE. Te badania objęły zagłębianie się w przeszłość haskapu w rejestrach konsumpcji w Japonii z 1920 roku.

Firma Soloberry przedstawiła w swoim dossier, że organizacja Japan Agriculture aktywnie uczestniczy w zarządzaniu grupą producentów, logistyki i sprzedawców jagody kamczackiej na wyspie Hokkaido od ponad 25 lat. Te fakty ewidentnie sugerują, że jagoda kamczacka jest uważana za bezpieczną do spożycia w Japonii. W niniejszym dokumencie wykazano również, że jagoda kamczacka jest tak samo bezpieczna w produkcji jak inne jagody obecne na rynku UE. Firma Soloberry wdrożyła swoje protokoły bezpieczeństwa żywności w nowo powstałych komercyjnych gospodarstwach rolnych w Polsce, opierając się na standardach głównych europejskich klientów detalicznych.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opublikował raport 20-go lipca potwierdzając, że dostępne dane dotyczące składu i historii uprawy trzech gatunków L. Caerulea nie budzi zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę dostępne dane, EFSA nie zgłasza zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa w odniesieniu do wprowadzania do obrotu owoców jagody kamczackiej w Unii Europejskiej. Zespół Soloberry jest zadowolony z przejścia tej pierwszej fazy i obecnie, oczekuje finalnej decyzji od Komisji Europejskiej, aby rozpocząć sprzedaż i właściwy marketing owoców jagody kamczackiej w krajach Unii Europejskiej.

Atrakcyjność haskapu jako nowej jagody na rynku wynika z jego właściwości odżywczych, a w szczególności jeśli chodzi o poziomami przeciwutleniaczy, których ma zdecydowanie więcej niż owoce borówki wysokiej czy nawet jagody leśnej. Uprawa tego gatunku jest również bardzo atrakcyjna dla producentów z krajów Europy Północnej z uwagi na wczesne dojrzewanie owoców jak również prestiż angażowania się w uprawę czegoś zupełnie nowego i zdrowego dla przyszłych pokoleń.

Jagoda kamczacka, jest znana również jako haskap, blue honeysuckle lub honeyberry. Ma kształt owalnej borówki i smakuje jak krzyżówka owoców jagody leśnej, jeżyny i maliny. Jej unikalny smak oznacza, że jest idealna do przetwórstwa, w postaci lodów, dżemów lub soków. Wybrane odmiany mają również spory potencjał ich sprzedaży na rynku owoców deserowych.

Jeśli interesuje Cię jagoda kamczacka/haskap jako producenta lub kupującego, prosimy o kontakt pisząc na adres: hello@soloberry.com

Materiał promocyjny









Poprzedni artykułArysta LifeScience sprzedana przez Platform Specialty Products Corporation do UPL
Następny artykułJagodnik 6/2018 – już w sprzedaży

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj