Rekordowa sprzedaż owoców jagodowych w Europie

Optymistyczne informacje wyłaniają się z analiz wyników sprzedaży owoców jagodowych w Europie. Rekordowe wielkości notowane są w przypadku niektórych gatunków, inne utrzymują się na dobrym, stabilnym poziomie. Sprzedaż jagodowych wykazuje tendencję wzrostową, która powinna utrzymać się co najmniej w perspektywie kolejnych 5 lat.

Spektakularne wzrosty sprzedaży

Spośród owoców, to właśnie jagodowe wygenerowały spektakularne zyski. W tym gronie prym wiodą czerwone jagody, których sprzedaż wzrosła najbardziej. Latem 2015 roku w Wielkiej Brytanii, sprzedaż jagodowych osiągnęła wartość 1,1 miliarda funtów. Oznacza to wzrost o 132% od 2004 roku. Podczas gdy spożycie innych owoców w Europie pozostało w tym czasie na podobnym poziomie, tam jagodowe kupowane są dwa razy chętniej. Największe wzrosty odnotowano w 2011 i 2015 roku i przekroczyły one 18% rok do roku. Prognozy na kolejne 5 lat są nawet bardziej optymistyczne i zakładają stabilny wzrost nawet w dwukrotnie szybszym tempie. Największe zapotrzebowanie dotyczy malin i borówek podczas gdy konsumpcja i sprzedaż truskawek powinny pozostać stabilne.

Południe i Północ: odmienne trendy konsumenckie

Analizując preferencje konsumenckie dostrzec można, że to północne kraje są największymi odbiorcami owoców jagodowych ogólnie. Chodzi tu zwłaszcza o Wielką Brytanię i Niemcy, gdzie konsumpcja jest o średnio 10% większą niż w innych krajach Europy. Truskawki pozostają najważniejszym produktem z grona czerwonych jagodowych i ich udział w łącznej europejskiej wymianie handlowej wynosi 75% w tym segmencie. Państwa, gdzie konsumuje się ich najwięcej, to Dania, Holandia, Polska, Szwecja i Czechy. We Francji, Hiszpanii i Włoszech wskaźnik ten jest najniższy. Zarysowują się też pewne trendy. Kraje z północnej części kontynentu nabywają znaczące ilości czarnych jagód, takich jak czarna porzeczka czy borówka, zaś na Południu preferowane są gatunki o czerwonych, soczystych owocach jak truskawki czy maliny. Nie prowadzi się znaczącej sprzedaży owoców borówki wysokiej we Francji, Włoszech i Hiszpanii.

Wiodący rynek – Wielka Brytania

Kraj ten jest jednym z największym rynków owoców jagodowych. Sprzedaż w tym segmencie ma też największą wartość. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła ona dodatkowo o kolejne 16% i wyniosła łącznie 6,4 mln euro. Wartość sprzedaży czarnej porzeczki oszacowano na 37 128 euro, czerwonych owoców jagodowych na 1,4 mln euro, borówki na 362 486 euro, malin – 278 104 euro, a truskawek na 207 805 euro. Czerwone owoce jagodowe w łącznym ujęciu zanotowały wzrost sprzedaży wynoszący 18,5% w tymże okresie.

Produkcja o globalnym znaczeniu

Konsumpcja owoców jagodowych w Wielkiej Brytanii jest stymulowana przez działania organizacji je promujących jak np. British Summer Fruits. Wiele krajów obecnie coraz mocniej stawia na eksport owoców jagodowych. Obecnie łączny areał upraw jagodowych na świecie jest większy niż kiedykolwiek wcześniej. Więcej jest także uprawianych odmian. Hiszpania i Chile odgrywają wiodącą rolę wśród dostawców na brytyjski rynek. Dzięki temu sezon sprzedażowy jest dłuższy, a supermarkety zareagowały tworząc odrębną politykę zarządzania tym rynkiem i zapewniając produktom dodatkową przestrzeń ekspozycyjną. Sprzedaż dobrej jakości owoców, spełniających wymagania brytyjskiego rynku, otrzymała wsparcie w postaci szeroko zakrojonych kampanii marketingowych. Coraz więcej osób postrzega te owoce jako pożywienie, które łatwo można spakować, sprzedać, kupić i zjeść. W lecie sprzedaż truskawek odpowiada za około połowę całkowitej sprzedaży wszystkich owoców miękkich. Laurence Olins, w corocznym raporcie dotyczącym brytyjskiego spożycia owoców jagodowych prezes British Summer Fruits,  stwierdził, że jeszcze nie dawno owoce jagodowe były postrzegane jako luksusowe, teraz stanowią zwykły element zdrowej diety dla wielu ludzi. Kampanie informacyjne i marketingowe tej organizacji pochłaniają coraz większe kwoty, lecz mają widoczny wpływ na spożycie jagód na Wyspach. Niektóre z nich zachęcają do zjadania owoców jagodowych przez cały rok. Jedną z najskuteczniejszych kampanii była „Eat smart” która miała ogólnokrajowy zasięg i zaangażowali się w nią dziennikarz, celebryci, blogerzy i inne osoby zdolne kreować preferencje konsumenckie.

Źródło: „Eurofresh” 9-10/2016

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.