Choć w Polsce dopiero obserwujemy kwitnienie malin w tunelach, w Hiszpanii kampania malinowa już trwa na dobre. Obecnie na rynku dostępne są owoce odmian ‘Lagorie’ i ‘Vajolet’. Ich owoce oferowane są przez firmę Onubafruit, największego dostawcę malin na hiszpański rynek. Jak wyglądają rynkowe perspektywy tych owoców? Okazuje się, że wiele będzie zależało od sprzedaży truskawek, zwłaszcza z rejonu Huelvy.

Nowe odmiany zwiększają konsumpcję

Pierwszy okres sprzedaży malin w Hiszpanii był nieco turbulentny. Wpływ na taki stan rzeczy miały wyższe od przeciętnych temperatury notowane w zimie, które przyspieszyły wegetację. Obecnie rynek ustabilizował się oferując producentom ceny być może niezbyt wysokie, ale za to stabilne. Pierwszą odmianą malin którą stworzyliśmy była ‘Erika’, następnie pojawiły się ‘Imara’ i ‘Kweli’. Teraz do grona odmian, które już uprawiamy dołączyły ‘Lagorie’ i ‘Vajolet’. Na należących do nas kwaterach testowych prowadzone są obserwacje 8-10 odmian, które już niebawem znajdą się w portfolio firmy. Sądzę, że jeśli zaproponujemy konsumentom smaczne odmiany, to spowodujemy wzrost konsumpcji malin. Wygląda na to, że inwestycje w innowacje przełożą się na poprawę zyskowności plantacji – mówi Francisko Sanchez reprezentujący Onubafruit.

Wpływ sprzedaży truskawek na rynek maliny i borówki amerykańskiej

Pomimo, że rynek jest obecnie ustabilizowany, to można dostrzec, że areał upraw malin rośnie szybciej niż konsumpcja. Obecnie nie ma jeszcze powodów by wszczynać alarm. Relacja popytu i podaży malin jest w równowadze, a główni producenci znajdują się w centralnej części kontynentu, a więc tam gdzie konsumpcja malin jest najbardziej powszechna. Gorzej jest jednak z borówką. Jeśli sezon truskawkowy zakończy się mało pomyślnie dla większości plantatorów, a w rejonie Huelvy areał uprawy truskawek skurczy się do poziomu poniżej 7000 ha, to spodziewać się można, że likwidowane kwatery truskawkowe zastąpią nasadzenia malin i borówki wysokiej – mówi Francisko Sanchez. Dodaje jednak, że realny wzrost produkcji malin może być jedynie wynikiem wzmożonej produkcji ze strony dużych, bardzo profesjonalnych podmiotów. Za największe bariery powstrzymujące drobniejsze gospodarstwa przed uprawą malin wskazuje wysokie koszty ich zbioru oraz złożone metody obchodzenia się z owocami, które zapewnią ich odpowiednią jakość handlową.

Nowe kierunki sprzedaży

Onubafruit został stworzony z myślą o sprzedaży malin bezpośrednio do sieci supermarketów. Chodziło o wykreowanie podmiotu na tyle dużego, by negocjacje móc prowadzić bezpośrednio. Wedle szacunków podmiotu, w sieciach handlowych sprzedaje się obecnie zdecydowaną większość malin deserowych. Dla truskawek i borówek podmiot szuka nowych rynków zbytu, takich jak Hong Kong, Singapur czy Malezja. Jednakże ze względu na różnice kulturowe powodujące zaburzenia w komunikacji, na tę chwilę pomimo czynionych starań i zabiegów, jedynie małe partie owoców trafiają na te odległe, egzotyczne rynki.

Źródło: freshplaza.com