O rynku owoców jagodowych w Rotterdamie

truskawka, malina, borówka wysoka, Global Berry Congress

23 marca, w Rotterdamie, odbył się kolejny Global Berry Congress – konferencja, która co roku gromadzi największych graczy na światowym rynku owoców jagodowych. W kongresie, jak co roku organizowanym przez brytyjski magazyn EUROFRUIT, wzięło udział ponad 350 delegatów.

 Global Berry Congress
Mike Knowles, Eurofruit

Konferencja rozpoczęła się wystąpieniem Mike’a Knowles’a, który przedstawił wyniki analizy przeprowadzonej przez EUROFRUIT wśród producentów, handlowców i sprzedawców detalicznych z sektora owoców miękkich, które nadały ton dalszym rozważaniom. Pytania zadane respondentom obejmowały kilka zagadnień dotyczących przyszłości sektora w perspektywie pięciu kolejnych lat. Jakie są zdaniem respondentów największe zagrożenia stojące przed producentami? Przede wszystkim zapewnienie powtarzalnej jakości owoców. Kolejnym zagrożeniem jest przewidywany wzrost kosztów produkcji, przy jednoczesnym spadku cen sprzedaży. Szczególnie wydają się tu istotne koszty pracy oraz zapewnienie odpowiedniej ilości pracowników sezonowych. Szczęśliwie dla producentów owoców jagodowych nadal nikt nie przewiduje spadku popytu na owoce miękkie, pomimo sukcesywnie wzrastającej produkcji. Rzeczywiście, wydaje się, że owoce jagodowe nadal będą chętnie kupowane przez klientów, jednak zagrożeniem dla całego sektora mogą być spadki cen oraz komodytyzacja jagodowych (z ang. commoditization). Jest to proces w wyniku którego produkt staje się powszechnie dostępny, nie wyróżnia się żadnymi szczególnymi cechami, a przy jego zakupie klient kieruje się wyłącznie ceną. W przypadku owoców jagodowych, ten aspekt wydaje się szczególnie niepokojący. Cała promocja owoców miękkich (szczególnie borówek) opiera się na zaprzeczeniu komodytyzacji – czyli wyróżnieniu się wśród innych owoców na półce sklepowej. Owoce jagodowe to superfruits – „super owoce” mające szczególne właściwości zdrowotne, walory smakowe, które są idealną przekąską. Jedyną możliwością uwolnienia się z pętli komodytyzacji wydaje się jeszcze bardziej precyzyjny marketing oraz tworzenie i promocja marek. To ostatnie działanie, jest coraz bardziej widoczne wśród obecnych na konferencji zachodnich producentów, takich jak BelOrta, Driscoll’s, Club Candonga, którzy od kilku lat promują własne marki i próbują wyróżnić się wśród konkurencji – odmianą, jakością, sposobem pakowania owoców.

Jak przekonaliśmy się na konferencji, wielu zachodnich producentów może również liczyć na wsparcie ze strony organizacji marketingowych. Szczególnie aktywne w tym zakresie są organizacje z Ameryki Południowej i Wielkiej Brytanii. Na konferencji wysłuchaliśmy wystąpień przedstawicieli między innymi Chilean Blueberry Committee oraz British Summer Fruits, organizacji które reprezentują producentów oraz firmy handlowe, przeprowadzając wraz z supermarketami liczne kampanie promocyjne, w tym działania oparte o najnowszych technologiach oraz aktualnych trendach rynkowych.

Po raz kolejny konferencja została zdominowana przez tematy związane z marketingiem, co wydaje się obecnie ogromnym wyzwaniem dla całego sektora. Produkcja owoców jagodowych rośnie, a konsumenci z roku na rok stają się coraz bardziej wymagający. Udoskonalając technologie uprawy i zapewniając konsumentom wysoką, powtarzalną jakość zapewnimy sobie tylko połowę sukcesu. Kluczem do wzrostu sprzedaży jest współpraca z handlowcami, by wspólnie zachęcić konsumentów do tego, aby owoce jagodowe na stałe zagościły na ich listach zakupów.

Więcej informacji z tej konferencji w czasopiśmie „Jagodnik”

 

 

(fot. A. Małkiewicz)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here