Mirosław Maliszewski mówi o promocji owoców miękkich w kilku europejskich krajach

Powyższy tytuł tak naprawdę jest nazwą kampanii promocyjno-informacyjnej realizowanej przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Obejmuje ona najważniejsze gatunki owoców miękkich uprawianych w naszym kraju, czyli  truskawki, maliny, porzeczki i owoce borówki wysokiej. O szczegółach kampanii na konferencji „Jagodowe Trendy” w Kraśniku w dniu 25 lutego informował Mirosław Maliszewski, poseł na sejm i prezes ZSRP.

Zakres kampanii

W realizację przedsięwzięcia zaangażowane jest merytorycznie kilka podmiotów branżowych: Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki i Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek. Jest ona także prowadzona w oparciu o współprace z Agencją Rynku Rolnego, która z chwilą przystąpienia Polski do UE nabyła status unijnej agencji płatniczej. Działa ona na podstawie legislacji unijnej administrując mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej, w tym mechanizmem „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” dzięki któremu możliwe jest współfinansowanie działań. W ramach akcji promującej niezwykłe właściwości owoców jagodowych, prowadzone są one w pięciu krajach europejskich: Austrii, Szwecji, Polsce, Finlandii i na Czechach. Środki finansowe na prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych pochodzą także z budżetu krajowego oraz Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Inauguracja programu miała miejsce nieco ponad rok temu, 28 stycznia 2015 roku. Ma on potrwać trzy lata.

Formy komunikacji

Mirosław Maliszewski omówił działania ZSRP dla promocji owoców miękkich
Mirosław Maliszewski omówił działania ZSRP dla promocji owoców miękkich

W ramach kampanii prasowej informacje o właściwościach owoców miękkich pojawiają się w rubrykach kulinarnych i zdrowotnych w pozycjach, które w Polsce, Czechach i Finlandii rozeszły się w nakładzie ok. 6,5 mln. Dokonując wyboru nośników informacji kierujemy się maksymalizacją zasięgu komunikacji przy optymalizacji kosztów dotarcia. Ważne jest także, by dobrać magazyny tak, aby dotrzeć do właściwego grona odbiorców. Nie ma co ukrywać, że informacja kierowana jest głównie do kobiet, gdyż to one podejmują większość decyzji zakupowych – mówił M. Maliszewski.  Dodał, że ogłoszenia prasowe zostały podzielone na czerwone na których dominują maliny i truskawki oraz fioletowe, które przyciągają wzrok zwolenników porzeczek i borówek.

Jednak informacje o niezwykłych właściwościach owoców miękkich ukazują się nie tylko w prasie. Tylko w Polsce na potrzeby kampanii wykupiono przestrzeń reklamową na tyłach 100 autobusów, przygotowano 300 reklam LCD oraz 540 tzw. citylightów. W Czechach informacje reklamowe można odnaleźć na 172 tramwajach oraz 147 autobusach. Właściwości owoców miękkie zostały zaprezentowane telewidzom podczas programów śniadaniowych, jak „Pytanie na śniadanie”, czy „Dzień dobry wakacje”. Dla najmłodszych z kolei przygotowano gry edukacyjne, dostępne na stronie www.power-fruits.eu. Kampanie banerowe przeprowadzono na portalach odwiedzanych przez liczne grupy klientów docelowych, popularyzowano działania poprzez media społecznościowe.

Coś więcej niż tylko wzrost sprzedaży

Na cele kampanii przeprowadzona została specjalna analiza, pt. „Charakterystyka wybranych owoców jagodowych”, którą zaakceptował Główny Inspektorat Sanitarny. Jej autorką jest dr inż. Monika Hoffman z SGGW w Warszawie. W dniach 14-16 czerwca odbył się też Kongres Owoców Jagodowych na którym pierwszego dnia zaproszeni goście z państw europejskich mieli okazję zapoznać się z kwestiami związanymi z produkcją owoców miękkich w Polsce. Kolejnego dnia delegaci odwiedzili plantacje truskawek i porzeczek.

Przeprowadzono też ewaluację preferencji konsumenckich i badanie świadomości właściwości owoców miękkich w krajach w których realizowane są działania informacyjno-promocyjne. Dla przykładu w Polsce w gronie owoców miękkich najbardziej lubiane są maliny (30%) i truskawki (22%), ale w Austrii wygląda to inaczej. Ze względu na walory smakowe najczęściej wskazywane były truskawki (28%), a dopiero potem maliny (21%) czy borówki (19%). W obydwu krajach najchętniej kupowane są jednak truskawki, najrzadziej porzeczki, choć polscy respondenci wykazali się dużą wiedza na temat ich właściwości zdrowotnych i odżywczych. Wiedzy takiej nie posiadali pytani Austriacy, co jedynie potwierdza dużą rolę i znaczenie kampanii dla popularyzacji tego gatunku.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.