Konferencja Borówkowa w Polsce – największa na świecie

1 i 2 marca to właśnie w Polsce odbywała się największa Konferencja Borówkowa na świecie. W wydarzeniu tym wzięło udział przeszło 950 osób, w tym 180 gości spoza Polski, przybyłych z 22 krajów Europy i świata. Konferencji towarzyszyły ekspozycje firm, gdzie swoją ofertę zaprezentowało łącznie 70 przedsiębiorstw. Uczestnictwo zarówno w części Konferencyjnej 1 marca w Ożarowie Mazowieckim, jak też plenerze 2 marca pozwoliło pogłębić wiedzę o uprawie borówki, nawiązać wiele nowych kontaktów i poznać jakie są współczesne borówkowe wyzwania przed producentami tych owoców.

Coraz bardziej międzynarodowo

VI Międzynarodowej Konferencji Borówkowej towarzyszył patronaty udzielone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz Samodzielny Zakład Sadownictwa Wydziału Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu SGGW. Swój wkład w przebieg Konferencji wnieśli główni sponsorzy: Concordia Ubezpieczenia, Unitec, Syngenta i Yara Poland. Wyjątkowo liczne było w tym roku grono zwyczajnych sponsorów, którymi były firmy: Bayer, Brinkman, BioParter, Biodewas, Delphy, Koppert, Gospodarstwa Szkółkarskie Tadeusz Kusibab, Gospodarstwo Ogrodnicze Aleksandra Kusibab-Wyka i Marcin Wyka, Gospodarstwo Ogrodnicze Waganowice Paulina Kusibab-Popowicz i Mirosław Popowicz oraz firma Protech. Swój udział w Konferencji zaznaczyli partnerzy czyli Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej (SPBA), Polish Berry Cooperative, Fundacja Promocji Polskiej Borówki oraz Targi Sadownictwa i Warzywnictwa. Partnerem pokazów plenerowych była z kolei firma Agropartners.

Konferencja Borówkowa 2018 zgromadziła bardzo liczne grono uczestników

Międzynarodowa Konferencja borówkowa cieszy się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem, co wynika z faktu powstawania kolejnych plantacji, często w zupełnie nowych regionach Europy i świata. Jak powiedział podczas swojego wystąpienia Mariusz Padewski z firmy Delphy – Trudno już znaleźć na mapie Europy kraj, w którym nie uprawiano by borówki. Gro nowych plantacji powstaje w Polsce, ale też bardzo wiele na Ukrainie, Litwie, Białorusi i Serbii, skąd liczne było uczestników. Na Konferencję przybyli licznie obywatele Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Słowacji, Czech i wielu innych. Łącznie w Konferencji borówkowej uczestniczyło około 180 gości zagranicznych z 22 krajów.

Ważne tematy

Pierwszy dzień Konferencyjny odbywała się w Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim, gdzie przedstawiono 14 prelekcji związanych z borówkowym rynkiem i uprawą borówki. Poruszane były trendy i wzywania z tym związane, a dotyczące chociażby uprawy borówki w tunelach i w pojemnikach (co jest już powszechne w wielu krajach, zwłaszcza tam gdzie trudno o odpowiednie dla uprawy borówki gleby).  Niezwykle ciekawy okazał się wykład dr Kazimierza Ścibisza, który przedstawił realny wygląd gospodarstwa borówkowego, w oparciu o własne doświadczenie i praktykę. Okazuje się, że chcąc zebrać w sezonie 200 ton borówki, w zależności od struktury odmianowej potrzebne może być do zebrania owoców nawet ponad 200 zbieraczy (gdy uprawiana jest jedna odmiana lub takie o zbliżonym terminie dojrzewania), albo zaledwie 56 – pod warunkiem odpowiedniego dopasowania odmian. A zagrożenia to chociażby Drosophila suzukii, który to szkodnik jak prezentowała Helle Mathiasen z Danii, może w przypadku późnych odmian zniszczyć do 85% plonu. By tego uniknąć konieczny jest monitoring i szczegółowe lustracje w oparciu o pułapki wyłapujące szkodnika. Wyzwaniem jest też promocja borówki, bez czego – jak podkreślało wielu prelegentów – trudno będzie odpowiednio kształtować rynek i popyt na te owoce. Na szczęście w Polsce od ubiegłego roku działa Fundacja Promocji Polskiej Borówki, a o działaniach jakie podejmuje opowiadały Katarzyna Grzegrzółka Parafiniuk i Dominika Kozarzewska.

W trakcie Konferencji borówkowej poruszone zostały najważniejsze dla branży tematy

Jaka przyszłość dla borówki?

Część Konferencyjną zakończyła debata z udziałem takich ekspertów jak Fred Douven z abbGrowers, Stephen Taylor z Winterwood Farms Ltd., Dominika Woźniak z grupy Rajpol i Mariusz Padewski  firmy Delphy. Debatę poprowadziła Dominika Kozarzewska z Polish Berry Cooperative. W jej trakcie poruszane były zagadnienia związane z rozwojem i przyszłością borówkowego rynku w Europie i w Polsce. Podkreślano zagrożenia wynikające chociażby z konkurencyjności odmian południowych borówki (nieprzydatnych do uprawy w naszym klimacie) i rozwojem upraw w nowych regionach Europy i świata. Ciągle jednak duże są możliwości zwiększenia sprzedaży borówki, także na rynku Polskim. Od 15 lat handlujemy borówka i wiele się w tym czasie zmieniło. Takie sieci jak Lidl czy Biedronka wprowadziły do swojej oferty borówki dopiero w latach 2010-11, i z roku na rok zwiększają zamówienia. Jeśli zapewnimy smaczne owoce dla konsumentów, będą oni je kupować i to w coraz większych ilościach, bo są to bardzo zdrowe i wartościowe owoce – mówił Dominik Woźniak. Wyzwaniem jest też zapewnienie powtarzalnej jakości owoców, czego coraz bardziej wymagają duże sieci handlowe. By było to możliwe, konieczne są inwestycje w nowoczesne pakowni i sortownie – podkreślał Stephen Taylor.

W debacie dyskutowano o przyszłości borówkowego rynku i zagrożeniach dla borówki w Polsce

Oficjalne piwo Konferencji

Pierwszy dzień Konferencji borówkowej zwieńczyła uroczysta kolacja, podczas której odbyła się premiera oficjalnego piwa Konferencji Borówkowej –  ART#16 Blueberry Foreign Extra Stout Nitro – pierwszego na świecie piwa borówkowego nagazowanwgo azotem. Przygotowane zostało dzięki współpracy Polish Berry Cooperative i Browar Stu Mostów. Podczas kolacji odbyła się również degustacja innych piwnych specjałów z Browaru Stu Mostów – SALAMANDER Blueberry Berliner Weisse z dodatkiem borówek odmiany Chandler i SALAMANDER Pale Ale – jasnego piwa – klasyki piwowarstwa. Na koniec zaś ART#16 Blueberry Foreign Extra Stout Nitro. Były toasty i życzenia – by borówkowy biznes rozwijał się dalej, a borówki cieszyły się niegasnącym zainteresowaniem odbiorców.

Drugi dzień w plenerze

Było mroźna ale ciekawie. Mimo niskich temperatur na plantacje borówki do gospodarstwo Grażyny i Marka Bobrowskich przeszło 400 zainteresowanych. Paweł Korfanty pokazywał jak ciąć kilkunastoletnie krzewy borówki i utrzymywać krzewy w pełnej produktywności przez wiele lat. Wskazywał również jak prowadzić borówkowe krzewy pod zbiór kombajnowy, który to może już w najbliższej przyszłości wymuszać deficyt pracowników. Z kolei Leon Schrijnwerkers z Holandii uczył jak ciąć i prowadzić młode krzewy, na przykładzie odmiany ‘Chandler’. Taki 3-4 letni krzew powinno się ciąć nie dłużej jak 30-40 sekund – czy jest to możliwe – sprawdzić mogli sami uczestnicy pokazów. Wreszcie pokazy maszyn – ciągniki Kubota, maszyny do zakładania plantacji, które wypożycza firma Agroland – Jakub Deliś, maszyny do pielęgnacji plantacji z firmy Jagoda, opryskiwacz z firmy ZHU „ARGO” Paweł Kaliński i rozsiewacz nawozów prezentowany przez Anderwald Maszyny Rolnicze. Swoją ofertę zaprezentowały również firmy Vodatec, Max Crop i Agat – dostawca opakowań na borówkę.

VI Międzynarodowa Konferencja Borówkowa już za nami, ale borówkowe wyzwania ciągle pozostają aktualne i trzeba je podejmować. Szczegółowa relacja z Konferencji  już w najbliższych numerach czasopisma Jagodnik. Tym zaś, którzy chcą w szczegółach zapoznać się z tematyką tegorocznej Konferencji Borówkowej polecamy naszą publikację – Nowoczesna uprawa borówki – #Borówkowe Wyzwania, gdzie przedstawione zostały wszystkie tematy poruszane podczas VI Międzynarodowej Konferencji Borówkowej.

Nowoczesna uprawa borówki – #Borówkowe Wyzwania jest już do nabycia w naszym e-sklepie. KLIKNIJ I ZAMÓW

Zapraszamy również do Fotogalerii http://jagodnik.pl/vi-miedzynarodowa-konferencja-borowkowa-pierwsze-zdjecia/

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here