Odbywająca się w Jasieńcu 25 stycznia Konferencja Truskawkowa była dobrą okazją by przygotować się do nowego sezonu. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Agrosimex przy współpracy z Gminą Jasieniec, Związkiem Sadowników RP, Stowarzyszaniem Plantatorów Truskawki oraz ZSP w Jasieńcu. Podczas rozpoczęcia Mirosław Maliszewski i Janusz Anadziak, wracali uwagę na rosnący udział w rynku owoców jagodowych, ale … by tak było dalej, producenci muszą się trochę postarać.

Musimy być konkurencyjni

Uroczystego otwarcia spotkania dokonała Pani Wójt Gminy Jasieniec witając wszystkich gości na jasienieckiej ziemi. Kolejny z zaproszonych gości Mirosław Maliszewski Poseł na Sejm i prezes Związku Sadowników RP wskazywał na duże jeszcze możliwości rozwoju jagodowego rynku. Na rynku europejskim widać trend spadku spożycia i zainteresowania konsumentów jabłkami, na rzecz m.in. owoców jagodowych. W niektórych krajach spożycie truskawek wzrosło w ostatnich latach nawet o 20%. To pokazuje, że dla owoców jagodowych są jeszcze dobre perspektywy rozwoju – odnosząc się do zwiększających się nasadzeń truskawek i borówki w regionie grójecko-wareckim, które to są najczęściej sadzone w miejsce karczowanych sadów.

Mirosław Maliszewski wskazywał na duże możliwości rozwoju rynku owoców jagodowych

Co będzie najważniejsze w 2020 jeśli chodzi o plonowanie roślin?  Na pierwszym miejscu wymienić trzeba warunki pogodowe, a na drugim miejscu dostęp do taniej siły roboczej. To jest kluczowy element konkurencyjności na europejskim rynku – mówił Mirosław Maliszewski, wskazując przy tym na potrzebę otwarcia rynku pracy na pracowników spoza uprzywilejowanej piątki obywateli wschodniej Europy.  Kluczowe dla rozwoju rynku jagodowych są też aspekty produkcyjne i logistyczne, które pozwolą na rozwój eksportu owoców deserowych. Udaje się to robić producentom z południa Europy czy nawet Afryki, więc jest możliwe do osiągnięcia dla polskich plantatorów i firm handlowych. Prezes Maliszewski wskazywał na globalizację rynku, na którym obecne są produkty z całego świata. Polskie owoce mają więc ogromną szansę zaistnieć na półkach sklepowych Europy i świata, pod warunkiem, że będą to produkty wysokiej jakości. 

Superowoce i superproducenci 

Musimy w przypadku truskawek zainwestować w jakość i technologię. Mam tu na myśli uprawę w tunelach, z wykorzystaniem nowych odmian i systemów uprawy. Jest moda na owoce jagodowe, które doskonale się wpisują w zdrowy, nowoczesny styl życia i to daje nam możliwość rozwoju – mówił Janusz Andziak, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawek. Muszą być to owoce bezpieczne dla konsumentów, z zerowymi poziomami pozostałości. Musimy poprawić jakość owoców. Musimy być lepiej zorganizowani by zdobywać nowe rynki – apelował Janusz Andziak – Największą siłą naszego ogrodnictwa jest tradycja i przywiązanie do ziemi. Tego nie mają plantatorzy ze wschodniej i zachodniej Europy, gdzie produkcją owoców kieruje biznes. To jest nasza ogromną przewaga i siłą, dzięki której możemy dalej być liderem na jagodowym, europejskim rynku.

Janusz Andziak odniósł się do działań promocji polskich owoców jagodowych realizowanych w ramach kampanii „Czas na Polskie Superowoce”  

To jest niebywała szansa dla całej branży owoców jagodowych. Dowodem na to niech będzie przykład tego jak youtuberzy i ambasadorzy zdrowego stylu życia zmienili pogląd na znaczenie słowa superowoce. Do niedawana były kojarzone z jagodami goji, podczas gdy dzięki kampanii coraz częściej to właśnie  truskawki, maliny, borówki , porzeczki i aronie są wymieniane jako superfruit. Mamy to! Produkujemy superowoce, i musimy to pokazać. Mamy superproducentów, którzy wiedzą jak to robić i robią to doskonale – podkreślał Janusz Andziak

Kolejna część relacji już niebawem ….

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here