Jagoda kamczacka w Chinach

Na listopadowej Konferencji Kamczackiej, która odbyła się w Ożarowie Mazowieckim, mieliśmy przyjemność gościć delegację z Chin. Okazuje się, że w Państwie Środka uprawa haskapu jest już nie tylko w sferze planów, ale pierwsze nasadzenia są już realizowane. Jagoda kamczacka w Chinach nie jest póki co popularna wśród konsumentów, ale podejmowane są już działania mające to zmienić.

Jagoda kamczacka w Chinach pomysłem nowym, ale rozwojowym

Koncepcja uprawy krzewów wiciokrzewu sinego w Chinach doczekała się pierwszych działań w roku 2000. Wtedy to Północnozachodni Uniwersytet Rolniczy pozyskał pierwsze odmiany jagody kamczackiej z Rosji i Japonii. Ich uprawa możliwa w Chinach jest właściwie tylko w graniczącej z Rosją prowincji Heilongjiang. Ma ona jednak powierzchnię wynoszącą ok. 460 tys. km2, a więc większą od Polski, co ilustruje chiński potencja produkcji owoców haskapu.

Mała popularność granatowych jagód

Obecnie w Chinach owoce jagody kamczackiej są mało znane. Jednakże działania promocyjne realizowane przez tamtejsze Stowarzyszenie Małych Jagód mają spopularyzować spożycie tych owoców. Taka sytuacja ma miejsce nie tylko w Chinach ale i na całym świecie. Nie ma innego wyjścia, trzeba podjąć intensywne działania promocyjne, by ją odmienić. Jagoda kamczacka w Chinach może stać się zdecydowanie powszechniej nabywana, na co bardzo liczymy – mówi Wang Feng, prezes Heilongjiang Mai Xu Agricultural Development.

Ambitne plany na rozwój

Z informacji przekazanych redakcji Jagodnika wynika, że obecnie firma uprawia ok. 30 ha jagody kamczackiej. Jednak już na przyszły rok zaplanowane zostały kolejne nasadzenia w wyniku których łączny areał uprawy osiągnie 100ha. Zamierzenia przewidują też zbiór wynoszący ok. 100t owoców w 2018 roku, które trafią do sieci supermarketów i hurtowników. W 2019 roku areał upraw powinien wynosić 200-300ha, a planowane zbioru to ok. 500t. Docelowo produkcja ma wynosić 2000-3000t. Zarząd podmiotu liczy na nawiązanie współpracy z międzynarodowymi partnerami, by owoce częściowo sprzedawać także do innych krajów.