Izotermy do transportu owoców

Po chłodnym kwietniu i maju czerwiec powitał plantatorów upałami. Temperatura w wielu miejscach Polski w najgorętszym momencie dnia dociera do progu 30°C, a niekiedy nawet go przekracza. Owoce zbierane w takich warunkach, jeśli mają zachować dobry shelf life powinny zostać jak najszybciej schłodzone. Ważne jest przy tym by już do chwili dotarcia do konsumenta pozostawały w skutecznym łańcuchu chłodniczym. Na poziomie gospodarstwa cele te można osiągnąć poprzez wykorzystanie samochodu z izolowaną przestrzenią ładunkową i agregatem chłodniczym.

Jaka izoterma najlepsza?

Rafał Kulig deklaruje pełne wsparcie merytoryczne dla plantatorów pod katem wyboru odpowiedniego samochodu do potrzeb gospodarstwa

Na tak postawione pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Każdy powinien dobrze zastanowić się jakie są faktyczne potrzeby gospodarstwa, jego moce produkcyjne oraz kanały zbytu owoców. Fiat oferuje różne samochody dostawcze, których rozmiary można dopasować do potrzeb gospodarstwa. Najmniejszym modelem jest Fiorino z przedziałem ładunkowym o pojemności 2,5 m3. Kolejne to Doblo, następnie Talento oraz Ducato – największy z samochodów o DMC 3,5 t. Odpowiednikiem tego ostatniego jest ceniony przez plantatorów Iveco Daily. Mam na myśli wersję o największej przestrzeni ładunkowej o kubaturze 19,6 m3. Samochody dostawcze tego typu nie wymagają posiadania przez kierowcę specjalnych uprawnień czy dodatkowych opłat związanych z użytkowaniem aut ciężarowych. Spełnią zaś potrzeby zdecydowanej większości właścicieli gospodarstw sadowniczych – informuje Rafał Kulig z firmy Uni-Truck, która specjalizuje się w obrocie i serwisie wyłącznie aut dostawczych i ciężarowych. Samochody marki Iveco są w jej ofercie od 23 lat, zaś Fiat od 2006 roku. Wszystkie modele, które wymieniłem, występują jako izotermy. Może to być zabudowa typu furgon, czyli w fabrycznej karoserii, lub jako kontener izoterma. Tego typu auta schładzają ładunek do 0°C – wyjaśnia R. Kulig.

Furgon czy kontenerowa izoterma?

 

Chłodnia furgon zużywa mniej paliwa, ze względu na bardziej opływowy kształt. Jest także bardziej atrakcyjna finansowo. Do pakowania owoców korzystniejszy kształt ma jednak chłodnia kontenerowa – powierzchni podłogi nie zmniejszają błotniki, pod którymi znajdują się tylne koła. W jej przypadku także ściany boczne u góry nie schodzą się do środka, natomiast pełną wysokość chłodni furgonu można wykorzystać w tylko jej centralnej części. To jest wspólna cecha wszystkich furgonów. Choć akurat w przypadku Fiata Ducato problem jest najmniejszy. Ducato jest nieco bardziej „kwadratowy” niż samochody dostawcze innych marek. Dzięki temu część załadunkowa jest bardziej ustawna. Firmy, które produkują dla nas zabudowę izotermiczną także biorą to pod uwagę i starają się wykonać ściany boczne jak najbardziej pionowe – mówi R. Kulig.

Jak skonfigurowane są izotermy od Uni-Truck?

W samochodach instalowane są agregaty marki Zanotti, których podstawowe modele zasilane są silnikiem samochodu. Istnieje jednak także możliwość zamontowania agregatów zasilanych dodatkowo prądem elektrycznym. Jeżeli użytkownikowi zależy na tym, by w przestrzeni ładunkowej – bez względu na warunki zewnętrze – panowała taka sama temperatura, montowane są agregaty dające możliwość ogrzewania. Od ok. 2 lat w agregatach nie stosuje się już freonu, tylko inne czynniki chłodzące. W zakresie izolowania termicznego furgonów fabrycznych oraz przy zabudowywaniu samochodów chłodniami kontenerowymi współpracujemy w renomowanymi firmami, które posiadają stosowną autoryzację koncernu FCA. Przy wyborze kierujemy się terminem realizacji, a jakość usług we wszystkich tych firmach jest wysoka. Zlecenia kierujemy do niewielkiej liczby podmiotów, a samochodów sprzedajemy dużo, dzięki temu nasi klienci w razie jakichś dodatkowych potrzeb są w tych firmach traktowani priorytetowo – informuje R. Kulig. W samochodach na życzenie klienta montowane są windy ułatwiające załadunek i rozładunek. W przypadku kontenerów windy obejmują całą szerokość auta, a ich długość można zmieniać według zamówienia. Głównie są to urządzenia marki Dhollandia. W furgonach najczęściej instalowane są windy tzw. połówkowe. Dzięki temu możliwe jest w każdej sytuacji korzystanie z jednego skrzydła tylnych drzwi. Kontenery i furgony wyposażone w izotermy mają także boczne drzwi.

Czy warto kupić auto na własność?

W gospodarstwie, w którym samochód potrzebny jest na 2, 3 miesiące godną uwagi opcją jest wynajem krótkoterminowy. Pomagamy klientom w skorzystaniu z naszych aut w takiej właśnie formie. Można też wynająć auta na dłuższy okres, na przykład na 2 lata – tłumaczy R. Kulig. Jego zdaniem inwestowanie dużych środków w auto wykorzystywane przez relatywnie niedługi okres nie jest do końca racjonalne. Zaznacza też, że w przypadku aut chłodni występuje sezonowość. Samochody są wynajmowane nie tylko przez gospodarstwa, ale także do przewożenia lodów czy napojów, ważne więc, by auto zarezerwować odpowiednio wcześnie. Jak uważa, wynajem ma więcej zalet niż zakup, nie ma bowiem na przykład kosztów całorocznego ubezpieczenia czy przeglądów. Łatwiej jest opłacić wyższą ratę, ale jedynie za okres, w którym samochód jest faktycznie użytkowany. Przy wynajmie nie ma też konieczności spłacania całej wartości auta, a płaci się jedynie za utratę jego wartości. Gdybym sam prowadził gospodarstwo, w którym borówki czy maliny zbierałbym przez 6, 8 czy nawet 10 tygodni, nie zdecydowałbym się na zakup samochodu dostawczego. Chętnie natomiast wynająłbym takie auto. Byłoby ono nowe, więc bezawaryjne, a ja nie musiałbym martwić się o takie sprawy, jak ubezpieczenia, przeglądy serwisowe i gwarancyjne, jednym słowem o nic. Lać paliwo, jechać, sprzedawać, zarabiać. O stan techniczny i prawny samochodu niech martwi się kto inny – mówi R. Kulig

Więcej na temat izoterm czytaj w Jagodniku numer 5/2019.


By uzyskać więcej informacji o izotermach
Uni-Truck, skontaktuj się z nami:
www.uni-truck.eu


 

Materiał promocyjny

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here