Hortus ma już 10-lat

hortus, truskawka

Grupa Producentów Owoców i Warzyw Hortus z Ochli koło Zielonej Góry, w minioną sobotę (10 maja) obchodziła jubileusz 10 lecia swojej działalności. W spotkaniu uczestniczyli członkowie grupy z rodzinami, licznie reprezentowani byli również przedstawiciele władz lokalnych i wojewódzkich. O 10 latach wspólnej sprzedaży tak delikatnego owocu jakim jest truskawka, zmieniającej się technologii uprawy i przygotowania owoców do sprzedaży oraz współpracy z sieciami, mówiła Barbara Dubicka-Kaczmarczyk, prezes grupy Hortus.

 

O GPOiW Hortus mówiła jej prezes Barbara Dubicka-Kaczmarczyk

W trakcie jubileuszowego spotkania kilkakrotnie podkreślano, że utworzenie i przebrnięcie przez wiele trudności jakie na etapie swojego funkcjonowania napotykała grupa producencka w największym stopniu zależy od ludzi, którzy ją tworzą. Jak informowała B. Dubicka-Kaczmarczyk, grupa formalnie została utworzona w styczniu 2004 roku przez 16 osób. Status wstępnego uznania otrzymała w grudniu tego samego roku. Najważniejszym produktem są dla naszej grupy truskawki, które mają 90% udział w sprzedaży owoców. Nasz cel jakim jest podaż tych owoców od maja do października udało się osiągnąć. Stale również unowocześniana jest produkcja owoców, która w coraz większej liczbie gospodarstwa realizowana jest na niskich lub coraz częściej wysokich zagonach wyścielonych folią. Co roku przybywa również upraw prowadzonych pod lekkimi tunelami foliowymi. W nasadzeniach znajdują się najnowsze odmiany truskawek, z grupy tradycyjnie owocujących są to m.in. Flair, Darselect, Honeoye i Florence, a z grupy powtarzających owocowanie ‚San Andreas’, ‚Monterey’ i ‚Albion’. Areał uprawy truskawek z początkowych 30 ha w tym roku zwiększył się do 100 ha, a tegoroczna produkcja zapowiada się na największym z dotychczasowych poziomów – mówiła B. Dubicka-Kaczmarczyk. W grupie produkuje się również owoce innych gatunków i są to maliny, wiśnie, porzeczki i poziomki. Zainwestowano również w mroźnie, która pozwala zagospodarować owoce gorszej jakości.

truskawka, Hortus,
Członkowie GP Hortus podczas jubileuszowego spotkania – oczywiście tort był truskawkowy

Jak informowała B. Dubicka-Kaczmarczyk, od kilku lat stale zwiesza się areał upraw realizowanych w wysokich tunelach foliowych, co pozwala uniezależnić się od warunków pogodowych – deszcz, grad lub częściowo od przymrozków (wiosennych i jesiennych – groźne przy uprawie odmian powtarzających owocowanie). Technologia ta jest co prawda kosztowana, ale pozwala zwiększyć wielkość plonu dobrej jakości owoców. Grupa stale inwestuje również w działania doradcze podnoszące wiedzę i umiejętności członków grupy.

Stale zmieniają się również wymagania odbiorców owoców, którymi od wielu już lat są w większości duże sieci handlowe. Wymagania te wiązały się z koniecznością wprowadzenia wymaganych przez te sieci systemów jakościowych jak np. GlobalGAP czy HACCAP. Owoce są stale poddawane kontroli na pozostałości ś.o.r. W celu sprawnego pakowania i dobrego przygotowania owoców do sprzedaży grupa zainwestowała także w nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni około 1200 m2, w którym znajdują się chłodnie do schładzania owoców, linia do pakowania i konfekcjonowania owoców oraz pełne zaplecze techniczne potrzebne do sprawnego i szybkiego przygotowania owoców do wysyłki. Inwestycje te udało się zrealizować dzięki dofinansowaniu jakie mogły uzyskać wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw. Dzięki wysokiej jakości owoców, które już z plantacji trafiają do obiektu w jednostkowych opakowaniach, przygotowanie jednego tira do wysyłki zajmuje nam zaledwie 3 godziny – informowała B. Dubicka-Kaczmarczyk. Obecnie większość owoców pakuje się w opakowania typu PET o pojemnościach: 250, 400, 500, 1000 gram, z przykrywką lub bez. W tym roku do jednej z sieci dyskontowych, która po ubiegłorocznym udanym sezonie współpracy z grupą zwiększyła zamówienia na owoce do około 100 ton tygodniowo. Owoce do tego odbiorcy będą dostarczane w specjalnie pod jego potrzeby skonstruowanej 1-kg łubiance. Wszystkie owoce do odbiorców dostarczane są w większości własnymi samochodami typu chłodnia.

Ważną częścią działań realizowanych przez grupę to uczestnictwo w lokalnych imprezach plenerowych, w czasie których promowane są produkowane w grupie owoce. Firma uczestniczy także w międzynarodowych targach. Dzięki wysokiej jakości owoców, stale rośnie grupa odbiorców, do tego stopnia, że grupa bardzo często boryka się ze zbyt małą ilością owoców, która pozwoliłaby zrealizować wszystkie zapytania handlowe. Pewne nadzieje, nasze grupa wiąże z rynkiem moskiewskim, która może okazać się cennym odbiorcom wysokiej jakości owoców – mówiła B. Dubicka-Kaczmarczyk.

Na szczegółową relację z grupy Hortus oraz o tym jak uprawiane są w niej truskawki zapraszamy do lipcowo-sierpniowego wydania czasopisma Jagodnik.