Fruit Logistyca 2014

Fruit Logistyca, polskie narodowe stoisko, ZSRP, Berlin, jagodnik.pl, jagodnik

W ubiegłym tygodniu (5-7 lutego) zakończyły się targi Fruit Logistica 2014 odbywające się się Berlinie. Swoją ofertę zaprezentowało na nich ponad 2600 wystawców z 84 krajów. Ich oferta to głównie świeże i przetworzone owoce i warzywa, a także maszyny niezbędne w ich przygotowaniu do sprzedaży (maszyny do sortowania, pakowania, opakowania, środki i technologie wydłużające trwałość pozbiorczą i wiele innych). Szacuje się, że berlińskie targi odwiedziło ponad 60 000 osób z blisko 140 krajów. Tegorocznym, oficjalnym krajem partnerskim targów była Argentyna.

Fruit Logistyca to bez wątpienia miejsce, gdzie można spotkać wszystkich najważniejszych operatorów sektora owocowo-warzywnego z całego świata, a także tych mniejszych oraz nowych walczących dopiero o swoją pozycję na rynku. Wiele z prezentowanych owoców, warzyw oraz sposoby ich przygotowania do sprzedaży to największe światowe nowości, które pokazane w Berlinie, szybko są komercjalizowane i dostępne dla konsumentów na całym świecie. 

 

Innovation Award 2014

FLIA 2014
fot. Fruit Logistyca

Ważną częścią targów jest konkurs Innovation Award 2014 na najbardziej innowacyjny produkt targów. W tym roku w gronie zgłoszonych nie znalazły się produkty bądź technologie dedykowane owocom jagodowym. W większości dotyczyły one warzyw, a były wśród nich:

  • Warzywna panierka firmy Aureli Mario z Włoch;

  • System pakowania brokułów opracowany przez BrimaPack B.V. z Holandii

  • „BBQ Mix Grill” – Miks warzyw do grillowania zaprezentowała firma Eisberg Group ze Szwajcarii

  • Orientalny miks świeżych sałat w doniczce, producent Home Harvest Salads Ltd, Wielka Brytania

  • 5. Fioretto” – nowa odmiana kalafiora hodowli japońskiej firmy Tokita Seed

W konkursie wygrał „BBQ Mix Grill”, który pozwala na łatwe i szybkie grillowanie znajdujących się na aluminiowej tacce (przystosowana do grillowania, nadaje się do recyklingu) mieszanek warzyw. Produkty w każdym pojemniku są pakowane próżniowo folią co pozwala na długie utrzymanie ich świeżości. Folię łatwo zdejmuje się z opakowania bez obawy o pozostawienie jej resztek na produktach znajdujących się w tacce gotowej do ustawienie na grillu. Zainteresowanych szczegółowymi informacjami o tych produktach odsyłam na stronę www.podosłonami.pl.

Argentyna – kraj partnerski 

argentyna, Fruit Logistyca, blueberry from argentina
Tegorocznym krajem partnerskim targów była Argentynie. Jest ona obecnie jednym z największych producentów świeżych owoców i warzyw na półkuli południowej. Wpływy z eksportu tego kraju wzrosły do 1,7 mld USD w ciągu ostatnich lat. Obecnie Argentyna eksportuje ponad 1,9 mln ton owoców i warzyw rocznie. Europa pozostaje największym partnerem handlowym tego kraju z udziałem 32% eksportu, a następnie Brazylia (28%), Rosja (11%) i USA (7%). Najważniejszą pozycję w eksporcie tego kraju stanowią takie owoce jak: jabłka, winogrona i gruszki (w przypadku gruszek Argentyna jest ich największym eksporterem na świecie). Ważną pozycję zajmują także owoce cytrusowe i pestkowe (czereśnie, śliwki, brzoskwinie) oraz jagody (borówki, truskawki).

Polska reprezentacja w Berlinie 

fruit logistyca, berlin, Poland in fruit logistyca
Pierwszego dnia targów, odbyło się uroczyste otwarcie polskiego narodowego stoiska. W otwarciu polskiego stosika uczestniczyli m.in. przedstawiciele władz rządowych, przedstawiciele organizacji branżowych oraz polscy ogrodnicy, którzy coraz licznie przyjeżdżają do Berlina. Łącznie na berlińskich targach zaprezentowało się 66 firm z tego ponad 40 firm na jednym narodowym stoisku. Były to głównie grupy i organizacje producentów, ale również firmy handlowe oraz producenci maszyn do sortowania i pakowania oraz samych opakowań. Coraz więcej grup i organizacji producentów w swojej ofercie obok świezych owoców czy warzyw ma również naturalnie tłoczone soki owocowe oraz inne przetwory. Standardem staje się już taki certyfikat jak GlobalGap, który wymagany jest coraz większą liczbę kupujących.


Mirosław Maliszewski, prezes ZSRP oraz poseł na Sejm, witając przybyłych na oficjalne otwarcie narodowego stoiska zwracał uwagę na bardzo silną pozycję Polski jako eksportera jabłek oraz pierwsze miejsce na świecie jakie osiągnęła w ich eksporcie w 2013 roku. Bardzo cenimy sobie pomoc jaką w organizacji polskiego stanowiska otrzymujemy od pracowników Ambasady Polski w Berlinie oraz władz samorządowych z wielu polskich województw m.in. mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego czy kujawsko-pomorskiego. Trzeba również wiedzieć, że instytucją, która miała największy wkład w dofinansowanie polskiego narodowego stosika jest Fundusz ds. Promocji Owoców i Warzyw, któremu przewodniczy Zdzisław Woźniak. Dzięki licznym akcją promocyjnym, Polska zdobywa coraz większą liczbę odbiorców swoich produktów na całym świecie. Trzeba również robić wszystko, aby tą dobrą polską markę owoców, a także coraz lepsze przygotowanie logistyczne przełożyć na możliwość uzyskiwania jeszcze lepszych dochodów dla sadowników – mówił M. Maliszewski.

 

Podczas otwarcia słowa uznania kierowano również do wielu polskich wystawców, którzy już od wielu lat prezentują swoją ofertę w Berlinie promując w ten sposób Polskę i produkowane w niej owoce i warzyw. M. Maliszewski, przekazał również pozdrowienia od prof. Eberharda Makosza, prezesa TRSK, który kilkanaście lat temu był inicjatorem zorganizowania pierwszego polskiego stoiska na targach Fruit Logistyca. Od kilku lat za jego organizację odpowiada ZSRP. O skali przedsięwzięcia może mówić także suma – ponad 1 mln zł, który został wydany na zorganizowanie polskiego narodowego stoiska na targach Fruit Logistyca w Berlinie. Całkowita powierzchnia tegorocznego stoiska wyniosłą blisko 600 m², prezentowały się na nim 33 firmy z województwa mazowieckiego, lubelskiego, kujawsko- pomorskiego. Tuż obok wystawiały się także firmy z województwa łódzkiego i wielkopolskiego

Więcej informacji z targów Fruit Logistyca już wkrótce na portalu jagodnik.pl oraz w czasopiśmie „Jagodnik”

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.