Fresh Market organizowane przez KJOW Sp. z o.o. to spotkanie kupców, dostawców, firma handlowych i indywidualnych gospodarstw. Dziewiąta edycja tego wydarzenia odbywała się w podwarszawskim Ożarowie Mazowieckim. 23 września licznie przybyły tu krajowe i zagraniczne firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą owoców i warzyw, oraz ich odbiorcy – przedstawiciele większości sieci handlowych działających w Polsce. Była okazja do spotkań, rozmów ale też wysłuchania przygotowanych debat na temat sytuacji na rynku owoców i warzyw.

Miejsca spotkań i handlowych prezentacji

Głównym magnesem przeciągającym na Fresh Market była możliwość spotkania się z kupcami wiejskości dużych sieci handlowych w Polsce. Co  prawda na spotkanie trzeba było czekać w kolejce, ale w ten sposób swoją ofertę a nawet produkty można było przedstawić większości sieci handlowych działających w kraju. A mają one coraz większy udział w sprzedaży owoców i warzyw. Wydarzeniu towarzyszyły także Międzynarodowe Targi Owocowo-Warzywne Fruit Expo 2016, w których wzięły udział zarówno firmy produkujące warzywa i owoce, ich sprzedawcy, ale również firmy dostarczające środki produkcji dla ogrodniczej branży. Równolegle odbyły się 4 debaty tematyczne dotyczące sytuacji na rynku owoców i warzyw.

Główną atrakcja Fresh Market było spotkanie z kupcami z sieci handlowych
Główną atrakcja Fresh Market było spotkanie z kupcami z sieci handlowych
Konferencji Fresh Market towarzyszyły targi Fruit Expo 2016
Konferencji Fresh Market towarzyszyły targi Fruit Expo 2016

Ze swoją ofertą na Fresh Market był Alior Bank, pełniący rolę sponsora Konferencji Fresh Market. Jak informowali przedstawiciele tego podmiotu Adam Siemiński i Konrad Grądzki, Alior Bank przygotował specjalną ofertę dla baraży agro, która zawiera wiele ciekawych rozwiązań dopasowanych do specyfiki produkcji tej grupy przedsiębiorców. Są to m.in. różnego typu kredyty obrotowe, krótko i długoterminowe, kredyty skupowe jak też inwestycyjne. W planach jest znaczące zwiększenie udziałów Alior Banku w finansowaniu agrobiznesu.

Nowe kierunki sprzedaży świeżych produktów

Świadomość konsumentów związana z tym co kupują jest coraz większa, i coraz bardziej szukają oni produktów smacznych i zdrowych, zwracając uwagę na ich pochodzenie. To między innymi sprawia, że w przypadku warzyw i owoców znaczenia nabiera ich pochodzenie, gdzie rodzime produkty są zdecydowanie lepiej postrzegane przez konsumentów niż ich odpowiedniki z importu. Pojawienie się na rynku polskich truskawek oznacza spadek sprzedaży owoców z importu – mówił Piotr Zieliński (Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki). Przyznał zarazem, że są potrzebne zmiany w zakresie opakowań i formy podania tych owoców, gdzie tradycyjne drewniane łubianki, choć dobrze kojarzone i będące swego wyróżnikiem polskich truskawek muszą być zastąpione innymi, bardziej wygodnymi opakowaniami. Mówił o tym również Andrzej Ostrowicz (Stowarzyszenie Polski Ziemniak), podkreślając konieczność wprowadzania opakowań bardziej przyjaznych dla konsumenta i wygodnych podczas dokonywania zakupów.

Debata na temat sprzedaży świeżych owoców i warzyw na krajowym rynku
Debata na temat sprzedaży świeżych owoców i warzyw na krajowym rynku

Okazuje się, że choć dla polskich konsumentów dominującym miejscem zaopatrywania się w warzywa i owoce stały się w ostatnim czasie sieci handlowe i dyskonty, to jednak widoczna jest tendencja powracania do zakupów dokonywanych na lokalnych targowiskach, straganach czy w małych sklepikach. Młodzi ludzi kształtują rynek a oni szukają świeżych i oryginalnych produktów, które są w stanie kupić w lokalnych sklepikach. Produktów zdrowych (warzywa iw owoce), wygodnych (produkty convenience – gotowe do spożycia i wygodne w przygotowaniu), ale też świeżych (kupowanych blisko domu) – mówił Krzysztof Karpa (WR-SRH Bronisze). Podkreślał też znaczenie jakości, o którą powinni się bardziej postarać polscy dostawcy owoców iw warzyw. Jeśli oni jej nie zapewnią, szybko zrobią to dostawcy z innych krajów. Po latach dominacji sieci i dyskontów w Polsce, widoczny jest powolny trend powrotu do zakupów w lokalnych sklepach i bazarach. Z trendami nie można walczyć, ale trzeba się do nich dostosować – podkreślał Piotr Zieliński. Krajowy rynek warzyw i owoców staje się coraz trudniejszy, ale mimo wszystko ma szansę na rozwój, bowiem współczesny styl życia kreuje swego rodzaju modę na zdrowe jedzenie, a to jest możliwe z udziałem owoców i warzyw. Dlatego konieczne jest poszukiwanie sposobów na jeszcze lepsze dotarcie z produktami do konsumentów. To z kolei można wspierać dobrze zaplanowanymi kampaniami marketingowymi, promocją i tworzeniem marek. Dziś nie jest sztuką wyprodukować warzywa i owoce, nie jest też sztuką wyprodukować i sprzedać, ale trzeba jeszcze na tym umieć zarobić – powiedział Krzysztof Karpa, zwracając uwagę na jakość jaka jest wymagana w odniesieniu do warzyw i owoców kierowanych na współczesny rynek.









Poprzedni artykułAgro Show 2016 (cz. I) – ciągniki i opryskiwacze
Następny artykułJagodnik 5/ 2016 – już w sprzedaży

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj